SALAM MAAL HIJRAH 1438H

AZAM TAHUN BARU

Pak Teh | Selasa, Disember 28, 2010 |
Dengan izinNya, insyaAllah dalam beberapa hari lagi kita akan melangkah ke tahun baru 2011 Masehi (sengaja aku letak Masehi sebab ada mende aku nak citer nanti)...dan setiap kali menjelang tahun baru akan berlakulah 3 perkara ni...sambutan detik 12 tengah malam, ucapan tahun baru dan masing-masing sibuk dengan azam tahun baru...
Apa yang nak luahkan rasa hatiku tentang isu di atas, pertama..sambutan detik 12 tengah malam...aku ni bukanlah alim sangat tapi aku secara peribadi terasa janggal bila kita umat Islam menyambut tahun baru Masehi iaitu kalendar Nasrani....secara tak langsung kita mengiktiraf kaum Nasrani, tambahan bila menyambut tu pulak bercampur gaul antara lelaki dan perempuan...teringat aku salah satu soklan yang dikemukakan oleh Rasulullah saw kepada Iblis sewaktu Allah saw memerintah Malaikat menyuruh Iblis berjumpa Rasulullah saw..Baginda bertanya kepada Iblis, "Wahai Iblis, di manakah tempat kamu berkumpul?" Jawab Iblis, " Ya nabi Allah, tempat kami berkumpul ialah tempat di mana terdapat orang ramai seperti tempat-tempat pesta asalkan di sana lelaki dan perempuan bercampur gaul dengan bebas".
Jadi banyaklah perkara yang tak elok berlaku pada malam tu kerana Iblis dan tenteranya pun sama hadir malam tu...tak payahlah aku nyatakan perkara2 tak elok tu..apa kata mulai tahun ni kekawan berazam tidak lagi mahu menyertai sambutan tu...orang kata kalau dah gian sangat, tengok je kat tv...memanglah kurang ummpph nya tetapi secara tak langsung kita tak bersama dalam perhimpunan tu, itu lebih baik..apa kata yang ini kita jadikan azam...
Aku memang sedia maklum, hidup kita berinteraksi dengan dunia luar...tapi apa salahnya kita mengiktiraf kalendar Masehi hanya sebagai tujuan berinteraksi dengan dunia luar dalam urusan seharian, bukan kita meraikannya...yang patut kita raikan ialah sambutan Maal Hijrah, tahun baru Islam..
Begitu juga dengan azam tahun baru, sepatutnya azam tahun baru kita buat semasa awal Muharram bersama-sama dengan membaca doa awal tahun Hijrah...
Pasal ucapan lak, pada aku, memadailah kita membalas ucapan tahun baru jika ada orang yang wish..elakkan kita yang memulakan..
Mungkin ramai kekawan yang kurang setuju dengan apa yang aku perkatakan di atas tadi..tapi itulah apa yang aku rasakan..kita perlu buat sesuatu...kita perlu berhijrah, sekurang-kurangnya untuk diri kita dan keluarga kita..jadikan azam tahun baru kita...

Soalan Rasulullah saw kepada Iblis merujuk kepada buku "Rasulullah saw bertanya iblis menjawab"

ANGIN DAN TAKDIR

Pak Teh | Isnin, Disember 27, 2010 |
Sebagai makhluk Tuhan, kita tak mampu mengelak daripada dugaan kerana itu adalah takdir Allah swt. Kita sepatutnya berusaha sedaya upaya menyelesaikan masalah itu dan meningkatkan tahap kebergantungan kita kepada Allah swt. We can't direct the wind but we can adjust our sail ...kita tak mampu mengawal arah tiupan angin, kita hanya mampu mengawal kemudi pelayaran kita.
Bila dikaitkan dengan kehidupan kita, hati adalah merupakan kemudi dalam pelayaran kehidupan kita...hati kita akan tenang menempuh dugaan bila kita beriman kepada Allah swt..Setiap takdir Allah swt yang ditimpakan ke atas kita adalah bermaksud baik sekalipun kita nampak negatif. Baik dan buruk hanya pada pandangan kita yang terbatas, namun pada pandanganNya yang Maha Luas, semua yang ditakdirkan ke atas hambaNya pasti mempunyai hikmah yang tersembunyi.
Kita memang dituntut untuk menyelesaikan masalah yang menimpa kita, namun jika masalah itu tidak juga dapat diselesaikan, bersangka baiklah kepada Allah swt berdasarkan firmanNya yang bermaksud: "Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya"; Surah Al Baqarah: 216

CERITA BERGAMBAR

Pak Teh | Ahad, Disember 26, 2010 |

Picture credit to: http://wow-berita.blogspot.com/

Suatu hari di sebuah taman tema...

Timah: Taknak akulah nak pakai bikini...malu aku...lagipun haram dedahkan aurat..
Minah:  Alaaa..apa yang kau susah sangat...kau pakai je legging aku ni...dah sah tutup aurat..(percakapan orang yang tak faham maksud pakaian menutup aurat)
Timah: Ok lah..aku pakai tapi aku tak mau bukak tudung tau, nanti aku tak tutup aurat gak.. (percakapan orang yang sama-sama jahil tentang pakaian menutup aurat)

Akhirnya....terjadilah seperti dalam gambar di atas...bukan sahaja tak menutup aurat dengan betul malah nampak pulak seluar dalam...haiiiiii apa nak jadi...fikir-fikirkan

Rujuk entry berikut:



KETENANGAN JIWA

Pak Teh | Ahad, Disember 26, 2010 |
Ya Tuhan kami, curahkanlah kesabaran atas kami dan teguhkanlah pendirian kami serta tolonglah kami terhadap golongan yang kafir. Ya Tuhan kami, janganlah Kau palingkan hati kami setelah Engkau tunjukkan dan berilah kami hadhiratMu rahmat keranaMu Engkau adalah Yang Maha Pemberi.
Ya Allah tetapkanlah aku dari kemungkinan terpelesetnya iman, dan berilah aku petunjuk. Ya Allah sebagaimana Engkau telah memberi penghalang antara aku dan hatiku, maka berilah penghalang antaraku dan antara syaitan serta perbuatannya.
Ya Allah aku mohon kepada Mu jiwa yang tenang tenteram, yang percaya pada pertemuan denganMu dan redha atas keputusanMu serta merasa cukup puas dengan pemberianMu.

LEBIH TUA

Pak Teh | Rabu, Disember 22, 2010 |
Ahmad: Berapa umur kau Omar?
Omar: Umur aku dah 20 tahun
Ahmad: Betul ke umur kau 20 tahun?
Omar: Betullah...kalau kau tak percaya, kau tengok mycard aku ni...
Ahmad: mmmm...sebenarnya umur kau lebih dari 20 tahun
Omar: ??????( tak pandai kira kot si mamat ni)



Sebenarnya kiraan umur oleh Ahmad dan Omar, kedua-duanya adalah betul....Betul? Pelik gak ni...Kiraan umur oleh si Omar adalah berdasarkan Tahun Masehi, manakala si Ahmad mengira umur Omar berdasarkan Tahun Hijrah...Kenapa boleh berlaku perbezaan? Ini adalah kerana jumlah hari dalam setahun Tahun Masehi adalah 365 + 1 hari, manakala jumlah hari dalam setahun Tahun Hijrah tidak melebih 360 hari...Ini bermakna, berdasarkan Tahun Hijrah umur kekawan melebihi dari umur yang kekawan raikan setiap kali tibanya "birthday"...Apa kata selepas ni, kekawan cuba raikan befday kekawan berdasarkan Tahun Hijrah...sekurang-kurangnya, secara tak langsung kekawan tahu kalendar Hijrah...Macam mana nak tau tarikh lahir kekawan berdasarkan Tahun Hijrah? Senang je...gunakan "converter" kalendar seperti yang aku letak widget kat sidebar sebelah kiri... Tarikh lahir aku 14 March tahun......, bila aku convert ke Tahun Hijrah, aku dilahirkan pada 18 Jamadil Akhir, hari Jumaat jam 3.00 pagi (jam 3.00 pagi berdasarkan Sijil Lahir)...
Panduan:
1. Mula-mula klik tarikh lahir (DD)
2. Kemudian click 'single arrow' sama ada kiri atau kanan sehingga jumpa bulan lahir (MM)
3. Kemudian click 'double arrow' kiri sehingga jumpa tahun lahir.
4. Di bahagian atas widget tu terpapar tarikh lahir kekawan dalam Tahun Hijrah
5; Jika nak kembali semula kepada tarikh hari ini, click perkataan "today"
Cubalah...

........PLEASE

Pak Teh | Ahad, Disember 19, 2010 |
Kekadang aku berasa pelik gak bila orang Melayu berkomunikasi, bila bercakap dalam bahasa orang putih selalu diakhiri dengan PLEASE...setahu aku please tu bermaksud tolong...Ironinya bila bercakap dalam bahasa Melayu takde pulak perkataan tolong tu...Adakah penggunaan "please" tu merupakan style bercakap? atau nak sedapkan lagi bunyi tu supaya bunyi lebih lembut dan manja? Atau adakah bila digunakan perkataan tolong dalam ayat Melayu menjadikan janggal, walaupun membawa maksud yang sama dengan please!....Memang aku tau ada orang Melayu berkomunikasi menggunakan perkataan tolong, tapi tak semua terutamanya melibat percakapan dengan dengan orang bawahan atau lebih muda usia...Dah lama aku fikirkan perkara ni, akhirnya alhamdulillah aku terjumpa jawapannya, bila aku terbaca sebuah buku bertajuk Keramat Sebuah Hati karya Mohammad Qayyum A. Badaruddin.. ini petikannya...

KELUARGA NABI (Part 2)

Pak Teh | Ahad, Disember 19, 2010 |
Entry aku kali ni merupakan sambungan kepada part 1, mengenai keluarga Rasulullah s.a.w. Kali ini pasal anak-anak baginda.. Rasulullah s.a.w. mempunyai 7 orang anak, 3 putera dan 4 puteri...
Lelaki
1.    Al-Qosim r.a.
2.    Abdullah r.a.
3.    Ibrahim r.a.


Perempuan
1.    Zainab r.h.
2.    Rugayyah r.h.
3.    Ummu Kalthum r.h.
4.    Fatimah r.h.

Fakta yang berkaitan
1.   Kesemua anak Rasulullah s.a.w. adalah hasil perkahwinan baginda dengan Khadijah bt. Khuwalid r.h. (isteri pertama) KECUALI Ibrahim r.a.; iaitu anak hasil perkahwinan baginda dengan isteri terakhir (ke 12) Mariah bt. Syam'un r.h.
2. Kesemua anak lelaki Rasullullah s.a.w. wafat semasa kecil
3. Rasulullah s.a.w. dikurniakan 10 orang cucu, 6 lelaki dan 4 perempuan

Next previous home