SALAM MAAL HIJRAH 1438H
Memaparkan catatan dengan label KISAH DULU-DULU. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label KISAH DULU-DULU. Papar semua catatan

MANA PERGINYA

Pak Teh | Rabu, November 30, 2011 |

Siput mata kerbau
Baru-baru ini Pak Teh balik ke kampung.....teragak pulak nak berjalan-jalan di tepi pantai berhampiran rumah orang tua Pak Teh. Pantai itu agak terpencil lokasinya dan memang jarang orang ke situ, kecuali penduduk kampung sahaja yang tahu lokasi tersebut. Kawasan pantai itu banyak batu-batu yang merupakan tempat membiak siput-siput laut dan teritip. Pak Teh masih ingat masa kecil-kecil selalu pergi ke situ untuk mencari siput laut; antaranya siput halia, siput timba, siput mata kerbau dan banyak lagi. Kalau siput timba agak mudah mencarinya kerana ia menjalar di atas batu-batu. Kalau siput halia dan siput mata kerbau kena terbalikkan batu-batu tersebut kerana siput-siput itu berada di bahagian bawah batu-batu. Biasanya bila Pak Teh bersama adik beradik dan arwah emak pergi ke situ bukan setakat mencari siput sahaja, kami juga mencari teritip. Tapi mencari teritip arwah emak yang lakukan kerana agak rumit untuk mendapatkan isi teritip tersebut. Untuk mendapatkan isi teritip, perlu dipecahkan dulu cengkerangnya yang melekat pada batu menggunakan besi. Kalau tidak biasa, memang mudah luka jari-jari kerana cengkerang teritip itu tajam. Kadangkala nak mendapatkan isi teritip penuh sebuah tin susu cair memakan masa 4, 5 jam. Jadi Pak Teh yang masih kecil masa itu hanyalah setakat mencari siput-siput sahaja. Bila sampai di rumah siput-siput itu dibersihkan dari kotoran lumpur atau pasir, kemudian di rebus dengan mencampur sedikit hirisan bawang kecil.
Biasanya bila dah siap rebus, kami adik beradik duduk bersila mengelilingi periuk rebusan siput tadi. Masing-masing siap memegang pin baju (safety pin). Untuk apa pin baju tu? Pin itu digunakan untuk mencungkil keluar isi siput. Bila dah keluar terus ngap dalam mulut! hehehehe...Biasanya siput timba kurang mendapat perhatian walaupun rasanya lebih sedap kerana isinya sedikit, tak puas makan. Jika nak puas makan, siput mata kerbau jadi pilihan, isinya banyak. Isi siput halia walaupun banyak tetapi ramai kurang minat kerana sebelum dimakan kena buangkan bahagian yang pahitnya.
Tetapi semua itu hanya tinggal memori sahaja kerana lokasi tersebut tidak ada langsung siput-siput atau teritip yang hidup, hanya yang tinggal batu-batu sahaja. Walaupun Pak Teh tidak melakukan kajian tetapi Pak Teh yakin ketiadaan siput dan teritip di situ kerana akibat pencemaran air. Tidak hairanlah kalau ada generasi sekarang tidak tahu apa yang Pak Teh ceritakan tadi.

Siput halia

KISAH DOLU-DOLU

Pak Teh | Rabu, November 23, 2011 |
Pagi ni teragak pulak Pak Teh nak makan roti canai...biasanya dalam seminggu sekurang-kurangnya 2 kali Pak Teh bersarapan dengan roti canai...Sebut pasal roti canai ni, teringat Pak Teh makan roti canai di Kota Bharu pada awal 70an. Masa tu Pak Teh terlibat dengan suatu kejohanan sukan peringkat kebangsaan...Sampai di warong tu, Pak Teh nampak berselera dengan roti canai yang dijual...Pak Teh terus order...Bila dihantar, seperti kebiasaannya Pak Teh akan cakap, " tolong bagi saya dal campur sambal"..Tuan punya warong itu tersenyum sambil bercakap dalam loghat Kelantan, " kami takde sediakan...kalau encik hendak, susu dan gula ada"...Pak Teh terpinga-pinga kerana Pak Teh tak pernah makan roti canai dengan susu atau gula...Rakan Pak Teh di sebelah "berbisik", "di sini roti canai memang makan roti canai dengan susu atau gula"...Jadi kata orang, masuk kandang kambing mengembek, Pak Teh orderlah susu...Pak Teh makan roti canai pagi tu rasa lain macam jer, maklumlah Pak Teh ni tak suka makan makanan yang manis-manis...kira itu pengalaman pertama Pak Teh..tapi semua itu sudah menjadi nostalgia kerana sekarang kalau pergi ke KB, kita bukan setakat masih boleh makan roti canai dengan susu tetapi boleh juga makan dengan kari dan dal...



MAIN BOLA GUNA BOMOH

Pak Teh | Ahad, November 13, 2011 |
                                             
Dalam kehangatan mengikuti perkembangan bolasepak Sukan SEA di Indonesia, teringat Pak Teh bermain bolasepak di sekolah rendah dulu. Pak Teh taklah bagus sangat bermain tetapi terpilih jugak sebagai striker pasukan sekolah. Sekolah Pak Teh sekolah kampung, nak jadi johan daerah susahlah sikit. Tapi entah macam mana tahun tu nasib menyebelahi sekolah Pak Teh, dapat jadi johan daerah. Setelah bermain di peringkat antara daerah, sekolah Pak Teh dapat masuk final, buat pertama kali dalam sejarah sekolah tu...Masa itu dah kira macam masuk final Piala Dunia rasanya...hehehehe...mana tidaknya, dah jadi perbualan hangat orang kampung...di kedai kopi takde cerita lain, pasal sekolah Pak Teh masuk final tambahan pulak di  pertandingan separuh akhir, sekolah Pak Teh mengalahkan sekolah Johan peringkat negeri beberapa tahun...(Pak Teh dengar semua pemain sekolah tu kena kurung dalam jamban sekolah separuh hari sebagai hukuman kerana kalah...tapi sekarang tak berlaku kes begitu, kalau berlaku dah sah kes polis! hehehe)

Sebagai persediaan ke final, adalah pihak yang membawa kami berjumpa bomoh, konon-konon salah satu ikhtiar nak menang. Pak Teh masih ingat, setelah bomoh berjampi, secara bergilir kami di tepuk-tepuk belakang badan, macam nak gugur jantung dibuatnya...antara pantang larang yang Pak Teh masih ingat, tidak boleh masuk bawah rumah dan bawah ampaian kain menjelang final.
Di hari final, kami pagi-pagi lagi di bawa ke pusat bandar dan menginap di Rumah Rehat (rest house) kerana sebelah petangnya final di stadium negeri, maklum sahajalah pertama kali masuk final, layanan tentu istimewa. Masa itu kalau duduk di Rumah Rehat dah kira hotel sekarang ni..
Sebelum bergerak ke stadium yang jaraknya dalam 150 meter, kami sekali lagi dijampi oleh bomoh dan tiap kuku jari tangan ditekan dengan kuku ibu jari bomoh itu dengan kuat, sampai merah kuku :-)
Dipendekkan cerita, pasukan kami kalah agak teruk, kalah 4 kosong...apa yang Pak Teh nak kongsi di sini, kita janganlah "menghalalkan yang haram" untuk mencapai kejayaan...
Wallahhualam

SAWADIKAP....TERKENA AKU

Pak Teh | Ahad, Ogos 21, 2011 |
As salam...

Kata orang tak sah kalau tak usik anak dara orang kalau budak lelaki duduk berkumpul ramai-ramai...paling kurang pun dengan teguran memberi salam, yang terlebih tu faham-faham jelah, tak payahlah aku nak perincikan...kali ini aku nak cerita pasal usik mengusik anak dara semasa aku berumur 20 tahun, belajar di sebuah kolej di Pulau Mutiara...ceritanya begini....memang menjadi rutin harian kami setiap petang bermain bolasepak di padang kolej. Bahagian belakang padang itu, jalanraya utama dan di seberang jalan terdapat taman perumahan, kebanyakannya rumah jenis bungalo, sudah tentu orang yang loaded saje tinggal di situ. Sebenarnya kami teruja sangat bermain bolasepak setiap petang kerana kata orang ada motivasi....dua orang wanita yang duduk di halaman rumah sering memerhati kami bermain bolasepak...nak jadi cerita, dah kerap sangat kami nampak mereka, maka mulalah kami menjadi lebih ramah...melambai-lambai tangan kepada mereka....rupanya kami tidak bertepuk sebelah tangan....peristiwa lambai melambai terus berlaku setiap petang sehingga kami semua teruja nak tahu siapa mereka...ada yang mencadangkan  supaya pergi sahaja jumpa mereka...tetapi siapa yang nak pergi? masing-masing semuanya menolak...maklum sajalah tak tahu lagi apa kemungkinan yang berlaku jika pergi menemui mereka...hasrat nak jumpa mereka itu terpendam buat seketika...nak jadi cerita, suatu petang aku gatal mulut pulak, "Kalau korang tak berani, biar aku je yang pergi!" Tapi macam mana? Bincang punya bincang, bila tengah main, salah sorang menendang bola kuat-kuat supaya bola tu melepasi pagar dan melepasi jalanraya dan sampai ke depan rumah perempuan itu...rancangan  kami menjadi, bola itu memang mendarat di depan rumah perempuan itu. Kelihatan perempuan itu memberi isyarat menyuruh datang mengambil bola..dah tentu itu menjadi tugas aku...aku pun keluar melalui lubang kecil pada pagar, menyeberang jalanraya dan sampai di depan rumah perempuan itu, tapi hanya seorang je yang ada, mana sorang lagi? Akupun tak berlengah lagi, dengan malu-malu mengambil bola itu dan terus menendang bola itu dengan kuat supaya masuk semula ke dalam padang...
Dipendekkan cerita, setelah aku menendang bola, kami bertegur sapa...rupanya perempuan Melayu...dia mengajak aku masuk ke rumah kerana "mem" nya ajak minum...aku menolak pelawaannya dengan pelbagai alasan, namun akhirnya termakan juga pujukannya...sebaik aku melangkah masuk rumah itu, berdiri seorang wanita cantik dengan tersenyum menegur aku, "Sawadikap...." kata orang, gugur jantung aku mendengar teguran suara lembut dari seorang wanita cantik...aku terpinga-pinga dengan teguran sebegitu..maklum sajelah perkataan itu ramai yang tahu iaitu bahasa Siam..."Perempuan ni Siam ke Melayu sebab yang mengajak aku masuk tadi Melayu"...Dipendekkan cerita, rupa-rupanya wanita yang menunggu di dalam rumah adalah berbangsa Thai dan bertugas sebagai Pensyarah Bahasa Thai di USM. Perempuan Melayu yang mengajak aku masuk ialah pembantu rumahnya...sejak dari peristiwa itu aku dan  Miss Ticha (nama pensyarah tu) menjadi kawan baik sehinggalah aku tamat belajar di kolej.

MANGGA RAHIMAH

Pak Teh | Selasa, Ogos 02, 2011 |
As salam...

Bila aku tengok jemaah haji yang berkumpul di lapangan terbang, macam-macam tanda yang dibuat para jemaah pada beg mereka.Tak cukup dengan tag nama yang ada pada beg, ditulis pulak dengan marker pen...lepas tu siap pulak diikat dengan ribbon...semuanya adalah bertujuan mudah mengenali beg masing-masing. Maklum sajelah, semua beg sama saje, dibekalkan oleh Lembaga Tabung Haji atau agensi..walaupun dah siap dengan tanda unik tapi masih juga berlaku kes bertukar beg. Inikan pula kalau beg-beg yang banyak itu tidak bertanda.
Entri aku kali ini nak cerita pasal guna beg yang sama jenis/rupa....Kejadian itu berlaku semasa aku menuntut di salah sebuah maktab di Pulau Mutiara...masa itu kami hanya balik kampung dengan menaiki keretapi menggunakan tiket waran. Kalau tak guna tiket itu bermakna kenalah keluar belanja sendiri. Masa itu kemudahan pengangkutan memang terhad dan kosnya pun agak mahal....sekarang ini macam-macam jenis pengangkutan awam boleh digunakan termasuklah penerbangan...
Biasalah bila balik kampung, semua pelajar akan menggunakan beg maktab sebagai identiti dan juga masa itu terasa megah bila menyandang beg maktab....jika barang banyak gunalah beg lain.
Setelah menempuh perjalanan melebihi 8 jam, sampailah kami ke stesen keretapi Tampin... kebanyakan pelajar yang turun di stesen ini adalah pelajar dari Negeri Sembilan dan Melaka....oleh kerana suka sangat, kami berebut-rebut turun keretapi..mana yang bawak lebih daripada sebuah beg, kami saling bantu membantu menurunkannya...setelah salam bersalaman antara satu sama lain, kami berpisah menuju rumah masing-masing dengan pelbagai kenderaan. Aku bertuah kerana ibubapaku menjemput dengan kereta...
Sebaik sahaja sampai di rumah, aku tak berlengah lagi membuka beg aku kerana aku ada beli buah pala sebagai buah tangan. Alangkah terperanjatnya aku bila aku buka zip beg, yang aku nampak ialah pakaian dalam wanita....alamakkkkkkkkk....dah sah bertukar beg dengan kawan perempuan di stesen keretapi tadi...macam mana ni? aku minta bantuan kakakku membuka beg tersebut kalau-kalau ada petanda siapa yang empunya beg...alhamdulillah, kakakku terjumpa sebuah buku yang tertera nama Rahimah bt........ lagi sekali aku istighfar...bukan ape, setahu aku Rahimah tinggal di Melaka, aku taktau rumahnya...dipendekkan cerita, dengan bantuan rakan semaktab, aku akhirnya dapat gak sampai ke rumah Rahimah...cuma bezanya si Rahimah ini belum sempat membuka beg aku kerana dia tak terdesak membuka segera kerana dia ada beg kedua...dipendekkan cerita, sebelum kami balik ibubapa Rahimah membekal buah mangga  yang kebetulan dah masak di laman rumah mereka.
Dipendekkan cerita, biji mangga itu kami tanam kerana isinya rasa sedap. Tiap tahun pokoknya berbuah lebat dan ramai yang dah merasa buahnya akan mintak benihnya untuk ditanam. Cuma satu soalan sahaja yang susah aku nak jawab bila mereka bertanya, "apa nama mangga ni, sedaplah"..Secara spontan aku jawab "mangga Rahimah"....ntah berapa banyak dah pokok yang ditanam di merata tempat dari benih mangga tersebut, sehinggalah ke hari ini mangga tersebut dikenali sebagai MANGGA RAHIMAH....(semoga Rahimah dan keluarganya dimurahkan rezeki...amin)

KAKAK BUAT

Pak Teh | Isnin, Julai 18, 2011 |
As salam...

Sembilan daripada sepuluh punca rezeki adalah melalui perniagaan....tak kira kecil atau besar perniagaan tetap menggunakan strategi untuk memajukan perniagaan...kena strateginya dah tentu dapat pulangan yang lumayan...untung besar. Jangan pandang mudah orang jual kuih muih dalam bakulpun ada strateginya...kadangkala kuihnya sedap tapi tak kena strateginya, tak gak laku...
Bila sebut pasal strategi perniagaan ni, teringat masa aku masih berada dalam darjah satu (sekarang disebut tahun1)...bila hari Sabtu dan Ahad ramai pengunjung datang untuk berkelah atau mandi laut (rumahku terletak berhampiran dengan pantai)....arwah mak aku mengambil kesempatan hujung minggu membuat kuih muih untuk dijual kepada para pengunjung.....aku dan abang aku diminta berjual di tepi pantai dengan membawa bakul seorang sebuah berisi kuih muih. Kebetulan pengunjung yang datang kebanyakan rekrut tentera (ada kem tentera berhampiran)...kebanyakan mereka ini datang lebih kepada untuk mencuci mata...jadi kumpulan ini yang menjadi sasaran kami berdua....aku tak nafikan kuih muih yang arwah mak buat memang sedap, sentiasa habis jualannya. Yang aku masih ingat bila nak kuar rumah, mak selalu berpesan..."nanti kalau ada orang bertanya, siapa buat kuih ni, jawab je kakak yang buat...kalau dia orang tanya lagi, kakak dah kawin lum, jawab je belum"... mungkin juga pesan arwah mak aku itu merupakan satu strategi perniagaan, wallahhualam

TAKNAK JADI BUKIT, NAK JADI GUNUNG

Pak Teh | Isnin, Januari 17, 2011 |
Sikit-sikit lama jadi bukit...kalau boleh jadi gunung...selalu dikaitkan dengan amalan menabung..tapi sekarang ni bukan lagi menabung malah boleh melabur...kalau dulu menabung bukan di dalam bank tapi menabung dalam "tabung ayam", buluh dan ada yang dibawah bantal...tapi sekarang amat mudah untuk menabung kerana terlalu banyak bank komersial, malah lebih mudah dengan adanya mesin deposit atm..bergantung kepada hendak atau tak hendak je..mana yang ada rezeki lebih, bukan setakat menabung malah boleh melabur.. Aku masih ingat lagi ibubapa kita dulu cukup punya sah nak menabung wang, kalau adapun guna cara macam aku nyatakan di atas, tetapi cara tersebut tentulah tidak selamat.. jadi masa tu satu saja caranya dengan menyimpan dalam Bank Simpanan Pejabat Pos (BSPP). Bank Simpanan Pejabat Pos ini ditubuhkan pada tahun 1902 bermula di Neger-Negeri Selat. Disebabkan semakin ramai orang menyimpan wang di BSPP dan supaya penyimpan dilindungi, maka di bawah Akta Parlimen 146, Undang-undang Malaysia 1974, BSPP ini telah diambilalih dengan tertubuhnya Bank Simpanan Nasional (BSN) sehingga ke hari ini. Mungkin ramai yang tak sedar BSN adalah Badan Berkanun di bawah Kementerian Kewangan.
Aku juga tertarik dengan moto BSPP seperti pada kulit depan buku BSPP iaitu "
SIMPAN-LAH WANG SELALU DALAM BANK SIMPANAN PEJABAT POS UNTUK MENOLONG DIRI SENDIRI DAN NEGARA"

MISTERI GUNUNG LEDANG ....MISTERI KEDUA

Pak Teh | Rabu, Oktober 06, 2010 |
Tentu ada kekawan yang masih ingat misteri pertama dalam entri yang lepas (tu pun kalau kekawan baca hehehe)....jadi entri kali ni aku sambung citernya (atas permintaan kekawan)... keesokannya selepas sarapan dan berkemas, kami meneruskan pendakian ke puncak Gunung Ledang...hampir tengah hari kami sampai ke puncak dan mendirikan khemah di puncak Gunung Ledang..kepada yang dah pernah ke puncak tentu dapat bayangkan betapa kecil puncak Gunung Ledang, hanya muat untuk mendirikan beberapa buah khemah sahaja..kami bermalam di puncak itu dua malam...banyaklah pengalaman yang kami dapat sepanjang dua malam di puncak itu...tetapi aku akan fokus kepada misteri yang kedua tu...
Kami bergerak turun selepas makan tengah hari dan dijangka sampai ke kaki gunung sebelum Maghrib...faham-faham jelah bila menurun laju je..laju disebabkan pergerakan mudah dan orang kata badan jer kat situ, hati dah kat rumah...dipendekkan citer, sampai suatu tempat menghampiri kaki gunung, kami berkumpul untuk diberi taklimat apa yang patut dibuat bila sampai ke kaki gunung,dan amik kesempatan untuk berehat...setelah itu, kami bagi arahan kepada student supaya bergerak turun dahulu...aku , Bob dan Man meneruskan rehat kami...lagi pun nak sampai ke kaki gunung tu lebih kurang 20 minit jer...tengah sedap-sedap rehat tu, Bob berkata, "jomlah kita gerak turun, nanti hari dah gelap susah kita nak jalan"...dengan lemah longlai kami bergerak dalam satu barisan (laluannya kecil)...Man di depan, Bob di tengah dan aku belakang sekali...semasa berjalan tu yang dijangka dalam 20 minit, kami hanya bercakap sekali sekala, maklum jelah dah letih...jalan punya jalan, hari dah mula gelap...tak jugak sampai..patutnya dah lama sampai...kami pun memang dah setkan masa supaya sampai sebelum magrib, dapat solat berjemaah dengan student...aku dah mula resah, tertanya-tanya dalam hati, kenapa tak sampai lagi..kalau ikutkan masa perjalanan sepatutnya dah kedengaran bunyi suara student seramai 20 orang tu..nak kata sesat, kami bergerak menyusur laluan air terjun yang terus ke tempat kami berkumpul...hari makin gelap..masa tu tak sorangpun yang bercakap..senyap jer..walaupun masing-masing ada torchlight, sorangpun tak keluarkan...dalam hati aku, ni tak boleh jadi...tiba-tiba aku bersuara, "Man! berhenti jap!" (Man berada di hadapan sekali)...Bob dan Man tak bertanya kenapa aku suruh berhenti dan dia orangpun takdelah berkata apa-apa tentang kami tak sampai lagi. Aku pun tak tau apa yang dia orang fikir dalam perjalanan. Dengan ringkas aku cakap, "Man...kau duk tengah, biar aku depan!"...tanpa soal jawab, kami berubah kedudukan dan meneruskan perjalanan....tak sampai 5 minit kami berjalan, tiba-tiba sahaja kami dah berada di tempat kami berkumpul, dan kedengaran gelak ketawa student kami....studentpun dah siap solat Maghrib... 
Dipendekkan citer, semasa dalam perjalanan balik menaiki bas, aku masih memikirkan peristiwa itu, apa sebenarnya yang berlaku....macam-macam kemungkinan yang aku buat...adakah berkaitan dengan misteri pertama..adakah berkaitan dengan si Man yang berjalan di hadapan...tapi yang aku perasan, sepanjang perjalanan menurun puncak, Man kerap kali berjalan tidak bersama dengan kami (bersama student), sama ada dia jauh ke hadapan, jauh ke belakang atau bersendirian berjalan seberang air terjun...bila aku ceritakan dengan orang arif tentang hal ni, dia mengatakan yang si Man telah berada dalam satu "kuasa" yang cuba membawanya ke satu tempat..kata orang, ke alam "kuasa" tu..apapun pada aku, peristiwa itu adalah satu misteri...Gunung Ledang yang penuh dengan misteri...

TENGOK ANAK BULAN...SATU NOSTALGIA

Pak Teh | Khamis, September 02, 2010 |
Kata orang ke hulu ke hilir, tak sedar kita berada di penghujung Ramadhan, tiba pula Syawal....1 Syawal yang ditunggu oleh semua umat Islam untuk mengucapkan kesyukuran selepas berpuasa sebulan Ramadhan...entri kali ni aku tak nak sentuh pasal ibadah puasa sebab aku disentuh banyak dalam entri yang lepas...Kalau ditanya dengan kanak-kanak, saat bilakah mereka tunggu sangat menjelang Syawal....semuanya akan menjawab, pengumuman Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu melalui tv atau radio....Pengumuman beraya atau tak bergantung kepada penentuan melalui rukyah atau hisab.. Rukyah tu kira tengok anak bulan, nampak atau atak..sekarang ni boleh dikatakan setiap negeri ada tempat tengok anak bulan...dulu masa aku kecik-kecik, hanya ada satu tempat je tengok anak bulan iaitu di Baitul-hilal Telok Kemang, Port Dickson..InsyaAllah tahun ni, tengok anak bulan dilakukan pada 8 September 2010 iaitu pada 29 Ramadhan 1431...ini bermakna raya kita tahun ni samada 9hb atau 10hb September 2010. Apa yang aku nak citer kali ni ialah satu petang pada hari tengok bulan semasa aku kecil..
Kisah ini berlaku semasa aku berada di dalam darjah 2, abangku Din dalam darjah 4..seperti hari-hari puasa yang lain, petang hari tengok anak bulan...aku, abangku dan kekawan masih bermain walaupun dah lewat petang...rumahku ditepi jalan jer..dalam kami masih leka bermain, lalu sekumpulan orang menaiki basikal...ada kawan aku yang kenal salah sorang  dari mereka lalu menegur, "Ke mana tu Tok Bilal?"..jawapan diterima, "Mana lagi, tengok anak bulan ler"..sebenarnya tempat tengok anak bulan Baitul-hilal Telok Kemang tu hanya 1 km dari rumahku..masa tu AJK masjid pergi dengan mengayuh basikal, Mufti dan pegawai Jabatan Agama menaiki kereta..
Seperti biasa...aku, abangku dan kekawan berpakat selepas berbuka puasa tunggu rombongan itu balik...lebih kurang hampir sejam selepas berbuka, rombongan tu balik..apa lagi, kami pun tanpa lengah-lengah bertanya Tok Bilal, "nampak tak anak bulan Tok Bilal?"..bayangkanlah keadaan kami kalau jawapan yang diterima, "Alhamdulillah, nampak anak bulan"...tentu kami melompat-lompat kesukaan kerana esok raya...dan bayangkan pula bila jawapan sebaliknya...apa yang nak aku kongsi di sini ialah kami adalah antara yang terawal tahu samada beraya atau tak, itulah satu nostalgia bagi diriku setiap kali tiba Syawal... kebelakangan ini walaupun boleh dikatakan setiap negeri ada baitul-hilal tetapi penentuan kerap menggunakan hisab...difahamkan memang sukar untuk melihat anak bulan (anak bulan mengikut syarat tertentu) sekarang ni...aku pun kurang pasti kenapa sukar kelihatan..aku difahamkan masa aku kecik-kecik dulu, rombongan tengok anak bulan tu bukan terus tengok anak bulan tetapi mereka melakukan solat hajat dahulu, berwirid dan lain-lain, tapi tak berlaku lagi sekarang ni...wallahhualam

Gambar di atas pinjam dari blog Nizam Limited

RAMADHAN AL-MUBARAK

Pak Teh | Selasa, Ogos 10, 2010 |

MENGEJAR HANTU (Scene 2)

Pak Teh | Selasa, Julai 13, 2010 |
Kalau dalam entri yang lepas aku ada menceritakan aku dan pakcik jaga mengejar hantu...hantu mengintai...kali ini aku nak cerita juga tentang pengalaman lain mengejar hantu...Ketika itu, seperti biasa pelajar asrama dibenarkan balik kampung setiap hujung bulan..jadi hujung minggu tu tinggalkan aku seorang di asrama....lebih kurang jam 9.30 malam, aku duduk di koridor asrama di hadapan bilikku sambil menikmati hembusan angin malam yang dingin...selang beberapa minit aku didatangi sahabatku  Man (bukan nama sebenar)..datang untuk berbual dengan aku..sambil berbual aku ternampak satu lembaga duduk di tangga seberang padang sekolah berhadapan dengan bangunan asrama...lembaga itu tidak jelas kerana hanya diterangi lampu jalan raya..." Man...kau nampak tak ada orang duduk kat tangga tu?".."Nampak"..."Kau duduk sini kejap, biar aku gi tengok sape dia"...dalam keadaan malam yang diterangi bulan, aku terus ke arah lembaga itu ikut jalan pintas (aku redah tebing antara bangunan asrama dengan padang)..sebaik sahaja aku sampai tengah padang, lembaga itu bangun...dalam hatiku berkata orang ini mungkin cuba nak melarikan diri..aku percepatkan langkahku dan terus berlari anak..sambil berlari anak tu aku nampak lembaga tu mula bergerak..aku terus berhenti kerana aku lihat lembaga itu bergerak bukan berjalan atau berlari tetapi bergerak melayang..aku beristighfar...bukan orang yang aku kejar, rupanya hantu...macam hantu bergerak yang biasa kita tengok dalam wayang tu...setelah aku yakin bukan manusia, aku berpatah balik..."Kenapa?" tanya Man.."Bukan orang Man, hantu...."
Sebenarnya sebelum itu, berlaku juga semasa pelajar asrama balik ke kampung. Sambil aku berbaring di katil untuk melelapkan mata, pintu bilikku di ketuk..aku terus buka pintu yang aku jangkakan pakcik jaga yang datang..sebaik sahaja aku buka pintu, di hadapan aku satu lembaga yang sangat menggerunkan, kepalanya seperti kepala serigala..mata merah, taring panjang, lidah terjelir panjang, badannya sempat aku nampak sepanjang koridor..(tegak bulu roma aku sambil menaip entri ni..)...tanpa berfikir panjang terus aku tutup pintu dan berlari lompat ke katil menutup mukaku dengan bantal...masa tu aku bacalah ayat-ayat Quran yang aku ingat dan aku tak sedar bila aku terlelap...mungkin lembaga yang sama datang kerana sebelum itu aku pernah nampak macam tangan berkuku panjang mencakar-cakar pada jaring bahagian atas pintu bilikku...setelah berlaku peristiwa itu, benarlah kata penduduk tempatan bahawa tapak bangunan sekolah itu memang "keras"..

Catatan gambar hiasan: aku difahamkan yang remaja dalam gambar tu, kawannya yang snap waktu senja sewaktu nak balik dari berkelah di hutan rekreasi, Selepas diproses, begitulah hasilnya gambar tu, ada "orang lain" yang menumpang bergambar sama.

MENGEJAR HANTU

Pak Teh | Isnin, Julai 05, 2010 |
Hantu! Takuttttttttttttt.  Tentu ramai yang takut bila sebut hantu...tapi ada gak hantu yang orang tak takut, misalnya hantu wayang, hantu novel (macam kawanku tu...hehehe) dan macam-macam lagi hantu dot dot, yang menggambarkan kegilaan seseorang...yang nak aku ceritakan kali ni ialah hantu yang orang takut, gerun, seram.....kalau dalam masyarakat Melayu, sinonim dengan hantu pontianak, hantu pocong, hantu penanggal, hantu tinggi dan hantu yang sewaktu dengannya :-)...ada orang mengatakan, sebenarnya hantu yang takutkan kita, bukan kita sepatutnya yang takutkan hantu...hantu dikatakan muncul apabila jiwa kita kosong dan berada di dalam terlalu takut...sampai apa yang terdengar, yang terpandang pun disangkakan hantu....salah satu mengelakkan jiwa kita berada di dalam keadaan kosong ialah dengan beristighfar dan berzikir.....ada orang yang pernah tengok hantu, ada orang hanya dengar cerita betapa seramnya hantu...aku juga pernah melihat hantu sebanyak tiga kali, memang menyeramkan...ish ish dah melarat pulak aku ni...
Cerita ini berlaku semasa usia aku 22 tahun, dalam seusia muda itu, aku dilantik sebagai Ketua Warden asrama yang terdiri pelajar lelaki tingkatan 1 hingga 3 dan pelajar perempuan tingkatan 1 hingga 6...aku hanya akan fokus kepada cerita mengejar hantu walaupun banyak cerita lain yang boleh dikongsi bersama...Biasalah, di asrama ada kelas malam atau "prep class" dari jam 8 hingga 10.30 malam...ketika itu asrama di bawah pengawasanku kerap berlaku histeria..bila seorang menjerit, sudah tentu seluruh asrama khasnya asrama perempuan akan menjerit...biasanya jeritan ini berlaku selepas murid perempuan balik dari prep class...bila aku siasat, biasanya jeritan bermula di bilik air, mereka mendakwa nampak hantu...oleh kerana kerap sangat berlaku, aku mengambil keputusan berani untuk mengejar hantu tu...sebaik sahaja semua murid telah berada dalam kelas malam tu, aku panggil pakcik jaga.."Pak cik... malam ni kita kejar hantu! pakcik bawak parang" Masih terbayang aku wajah jaga tu terpinga-pinga sambil menjawab, "Biar betul cikgu"....akhirnya kami sepakat duduk di dalam belukar hujung asrama perempuan 10 minit sebelum murid perempuan balik ke asrama..."Pak cik...bila kita dengar je murid menjerit, kita terus serbu ke bilik air"...destinasi kami ialah di bahagian belakang bangunan asrama perempuan yang agak gelap yang dipisahkan oleh pagar dengan kawasan belukar...Betul agakan aku, tak sampai 10 minit murid perempuan balik ke asrama, satu jeritan kuat terdengar "hantuuuuuuuuuuu". apa lagi kami berlari langkah seribu menuju bilik air..bila hampir sampai aku ternampak satu lembaga melompat dalam gelap tu...sampai je..."bukan hantu pak cik!"..."macam mana cikgu tau?" " kalau hantu, takkan hantu guna meja"...rupa-rupanya selama ni apa yang didakwa hantu tu ialah orang mengintai murid perempuan dalam bilik air, menggunakan meja...lega aku ketika itu...dan cerita nampak hantu tu senyap beberapa lama...jadi yang kami kejar ialah hantu mengintai rupanya...ada masa lain, aku akan cerita pulak yang aku mengejar hantu betul...tungguuuuuuuuuuu

BULUH BEDIL

Pak Teh | Jumaat, Jun 25, 2010 |

Lain hulu lain parang, lain dahulu lain sekarang...begitulah dengan permainan kanak-kanak...kebanyakan permainan kanak-kanak sekarang boleh diperolehi dengan membeli di kedai..bagi golongan yang mampu, permainan lebih berbentuk video games...berbeza dengan masa dulu, permainan kanak-kanak banyak dibuat sendiri..jadi bolehlah kita kata kanak-kanak dahulu lebih kreatif dan inovatif..bukan setakat itu sahaja, kanak-kanak dahulu bermain secara cergas, keluar peluh...tak heranlah kanak-kanak sekarang ramai yang mengalami obesiti, tambahan yang asyik main dengan video games... Permainan kanak-kanak dahulu telah dikategorikan sebagai permainan tradisional. Antaranya ialah buluh bedil. Buluh bedil dimainkan macam main perang-perang...berperang menggunakan buluh bedil...kalau lepas main, dah sah baju comot oleh getah buah cenerai yang merupakan peluru kepada senapang (buluh bedil). Yang menariknya bukan setakat ada peluru malah ada mengeluarkan bunyi letupan sebaik sahaja buah cenerai keluar. Kanak-kanak yang lebih kreatif pula buluh bedil tu dibuat macam machine gun, peluru keluar bertalu-talu.

Buluh bedil ini dibuat daripada buluh kecil yang ruasnya dalam 1 kaki panjang. Kemudian ada gobeknya juga dibuat daripada buluh. Buah cenerai yang agak tua dimasukkan ke buluh laras. Kemudian ditolak masuk ke dalam laras menggunakan gobek, ditolak sehingga hampir sampai ke penghujung laras. Apabila nak menembak, serta merta tolak gobek tu. Buah cenerai akan terpancut keluar di samping keluar bunyi letupan....Apa yang telah aku lalui memang seronok main buluh bedil ni tapi siaplah kena marah oleh mak bila balik dari bermain...baju menjadi comot... sesiapa yang belum rasa, cubalah buat buluh bedil..insyaallah memang timbul rasa kepuasan dan keseronokan..

MENCAPAI AWAN

Pak Teh | Rabu, Jun 09, 2010 |
Bila aku terbaca citer-citer tentang mendaki gunung, terpanggil aku nak citer pengalaman aku mendaki gunung...walaupun gunung yang aku daki tidak setinggi Gunung Kinabalu, mahupun Gunung Everest....setelah aku lalui, aku "tabik spring" kepada mereka yang telah berjaya menawan puncak Gunung Everest. Pada aku bukan calang-calang orang boleh sampai ke puncak...nak sampai ke puncak perlukan pengorbanan, ketabahan, komitmen, cergas mental dan fizikal dan macam-macam lagi sifat-sifat positif ke arah kejayaan...memang aku kagum dengan mereka berdasarkan pengalaman yang aku lalui...
Puncak gunung yang ku tawan ialah Gunung Tahan, gunung kedua tertinggi di Malaysia selepas Gunung Kinabalu...Gunung Kinabalu walaupun tertinggi tetapi mudah ditawan puncaknya kerana mula mendaki separuh daripada ketinggiannya dan punya laluan. Berbeza dengan Gunung Tahan, jika ikut laluan Taman Negara, Kuala Tahan, secara pendakian biasa ialah 4 hari untuk smpai ke puncak dan 3 hari menurun puncak.....rekod yang pernah dibuat ialah 4 hari mendaki dan menurun, itupun dilakukan oleh komando....setiap hari perlu berjalan/mendaki/menurun bermula dari 6 pagi hingga 6 petang, jika tidak cuaca dah gelap bila sampai sesuatu destinasi yang dirancang...sepanjang perjalanan 12 jam setiap, berhenti apabila perlu sahaja, yang agak lamapun dalam setengah jam semasa makan tengahari..terlalu banyak pengalaman pahit dan manis dalam ekspedisi itu..tak dapat aku nak citer semuanya...cuma yang boleh aku katakan...kalau ada orang upah aku pergi lagi sekali, tak payah fikir dulu, terus aku menolak...itulah sebabnya aku tabik dan kagum dengan orang yang menawan puncak Everest...berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul...

MISTERI GUNUNG LEDANG...MISTERI PERTAMA

Pak Teh | Ahad, Mei 30, 2010 |
Kalau sebut Pendidikan Luar tentu tak lengkap jika tiada aktiviti mendaki gunung.. aktiviti yang menguji ketahanan mental dan fizikal...Kisah kali ni adalah pengalamanku membawa student menjalani aktiviti mendaki gunung yang penuh dengan misteri iaitu Gunung Ledang di Johor...bila sebut Gunung Ledang selalu dikaitkan dengan cerita Puteri Gunung Ledang....aku taknak cerita pasal Puteri Gunung Ledang kerana ramai yang dah tau tentang cerita tu....
Aku masih ingat xpedisi itu pada hari Khamis dan kami sampai di kaki gunung tengah hari. Jadi kami telah membuat keputusan teruskan pendakian tetapi bermalam di pertengahan jalan, jika diteruskan ke puncak tidak sesuai kerana separuh pendakian cuaca dah gelap....Apabila sampai di tempat yang sesuai, kami mendirikan khemah untuk bermalam....Misteri bermula setelah selesai makan malam...sedang aku duduk berehat, aku didatangi rakanku  Bob (bukan nama sebenar) meminta aku menemankan beliau membuang air kecil, maklumlah suasana yang gelap gelita, hanya diterangi lampu ayam....Sebaik aku dan Bob bergerak ke tempat yg agak jauh sikit dari tapak perkhemahan, kami ditegur oleh seorang rakan lain Man (bukan nama sebenar) bertanyakan tujuan kami. Rupanya Man pun punya hajat yang sama dengan Bob. Sampai di tempat yang sesuai, dalam samar-samar tu aku dapat kenal pasti tempat tu menghampiri gaung...akupun meminta Bob pergi ke kiri dan Man ke kanan..Sementara mereka menyelesaikan tugas dia orang, aku memerhati ke arah gaung di hadapan aku....Astaghfirullah...aku ternampak satu suasana terang benderang dengan cahaya-cahaya lampu macam satu pesta...dalam hatiku berkata " takkan dalam hutan tebal gini ada pesta malam-malam"...dalam keadaan tertanya-tanya, kami balik semula ke tapak perkhemahan tanpa aku menceritakan apa yang aku nampak kepada Bob dan Man...mereka hanya tau, mereka dah lega...hehehehe...Pagi esoknya dalam diam-diam aku pergi semula ke tempat kejadian malam tu, memang sah tempat tu hanyalah hutan belantara...Bila aku fikir-fikirkan, kejadian tu ada kaitannya dengan malam jumaat...mungkin juga majlis kenduri orang bunian (makhluk alam ghaib)...mengikut orang tempatan memang ada makhluk tersebut tinggal di kawasan Gunung Ledang...cerita misteri aku ni tak habis dengan peristiwa tu je, ada sambungannya...nanti aku cerita lagi...tungguuuuuuuuu 



DALAM KENANGAN....IBUKU TERSAYANG

Pak Teh | Selasa, Mei 25, 2010 |
Hari ini 25 Mei genap 14 tahun ibuku kembali ke rahmatullah...padaku arwah adalah seorang ibu mithali..terlalu besar pengorbanannya kepada keluarga..sedikitpun aku tak pernah dia mengeluh dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu kepada anak yang ramai..walau sebesar manapun pengorbanan aku terhadapnya terlalu kecil sangat jika dibandingkan dengan pengorbanannya yang seluas lautan...
Aku masih ingat, di kala semua adik beradik sudah berkumpul dan sedara mara ramai menziarah, aku dipanggil oleh salah seorang mak sedara untuk melihat arwah...aku melihat arwah dalam keadaan yang agak luar biasa...terus aku pangku arwah di ribaku sambil mengajar dia mengucap syahadah...akhirnya arwah pergi buat selama-lamanya di pangkuanku seperti mana aku selalu berada di pangkuannya...pergi dengan wajah yang tenang...satu pesanan yang masih terngiang-ngiang di telingaku..."dalam keadaan apa sekalipun jangan tinggalkan solat..."
Aku sentiasa berdoa agar rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman...amin...Alfatihah

KENA DAH AKU KALI NI...

Pak Teh | Selasa, Mei 04, 2010 |
Memang menjadi kebiasan apabila malam terakhir perkhemahan diadakan malam persembahan di samping beberapa permainan...permainan yang selalu dimainkan ialah kotak beracun...kotak tu bergerak dari seorang ke seorang sehingga muzik berhenti. Tatkala muzik tu berhenti, sesiapa yang memegang kotak itu, akan didenda mengikut arahan pada kertas dalam kotak tersebut. Selalunya aku selamat tapi malam itu aku terkena gak...apa pulak yang aku akan kena ni...buka lipatan kertas tu..."anda dikehendaki mengdeklamasikan sajak sendiri dengan penuh perasaan"......ALAMAK! mana aku tau pasal sajak ni....masa tu tiba-tiba jer badanku berpeluh-peluh walaupun malam tu sejuk...kalau deklamasikan sajak yang sedia ada kira ok gak...ni sajak ciptaan sendiri...dalam mereka bertepuk ramai-ramai tu, dengan izin Allah, aku dapat idea...YESSSSSSSSSSS. Dengan penuh yakin macam orang yang dah biasa mengdeklamasikan sajak (perasan.....) aku pun mulakan deklamasi sajak...
Aku.....(dengan nada suara perlahan)
Aku....
Aku....ialah aku...
Aku bukan kau.... (nada suara aku bertambah semangat...hehehe)
Kau...
Kau bukan aku....
Aku tak sama dengan kau...
Kau tak sama dengan aku...
Jadi...
Aku ialah kau..
Kau ialah kau..
Akuuuuuuu......
Sekian sajak AKU...... hehehehe...legaaaaa

MERCUN OH MERCUN....

Pak Teh | Ahad, Mei 02, 2010 |
Dam dam dum bunyi mercun.....tak sah kalau takde mercun dalam menyambut perayaan terutamanya menyambut perayaan Tahun Baru Cina....aku masih ingat tenggelam buku laliku mengharungi jalan sebuah pekan tempat aku tinggal, menunjukkan betapa banyak mercun yang dibakar....hampir 2 jam bunyi mercun dibakar tanpa henti....begitu juga trend sekarang berlaku pembakaran mercun semasa perlawanan bolasepak di stadium....tapi sekarang pembakaran mercun telah dihadkan kerana lebih banyak keburukan dari kebaikan sehinggakan telah ada undang-undang mengenai larangan pembakaran mercun....
Apa yang nak aku ceritakan ini tidak ada kaitan dengan pembakaran mercun di musim perayaan tetapi kenakalan remaja membakar mercun sebagai tanda tamatnya sesuatu peristiwa....
Aku telah dilantik menjadi Ketua Pengawas Peperiksaan SPM di sebuah sekolah bantuan  kerajaan, hampir 95 peratus pelajarnya adalah bukan bumiputera...dalam tempoh peperiksaan itu, peperiksaan berjalan lancar sehinggalah hari terakhir....Kertas peperiksaan terakhir sebelah petang....setelah aku pastikan semuanya berjalan lancar, lebih kurang 15 minit lagi hendak tamat peperiksaan, aku memberitahu penolong pengawas yang aku hendak ke tandas untuk membuang air kecil...masa itu suasana sekolah itu sunyi sepi, kalau adapun, kedengaran batuk-batuk calon peperiksaan sekali sekala....dengan langkah cepat aku menuju ke tandas guru yang jauhnya lebih kurang 20 meter dari dewan peperiksaan...sebaik sahaja aku masuk tandas, setelah aku kunci pintu, mula hendak menanggalkan zip seluar...tiba-tiba........bunyi mercun terbakar...kata remaja sekarang terkejut giler aku...maklum jelah mercun yang terbakar tu meletup dalam tandas yang aku masuk....
Beberapa minit kemudian Pengetua dan beberapa orang staf termasuk pak guard datang...sambil tersenyum Pengetua berkata..."biasalah macam ni, bila hari akhir peperiksaan"...setelah berbual dengan Pengetua barulah aku tau rupa-rupanya mercun itu terbakar menggunakan teknik "bom jangka"....genius gak budak-budak ni...mengikut Pengetua, yang memasangnya ialah pelajar sendiri, biasanya sebelum masuk ke dewan peperiksaan...tapi hari itu jangkaan pelajar kurang tepat, mereka hendakkan mercun itu meletup sebaik sahaja tamat peperiksaan...alat kawalan yang digunakan ialah ubat nyamuk lingkar...sumbu mercun itu diletakkan pada bahagian ubat nyamuk yang dijangka menyala setelah beberapa jam...aku harap korang dapat bayangkan macam mana "bom jangka" itu berfungsi...Nak jadi cerita, kebetulan pulak aku masuk tandas ketika mercun itu meletup, bukan satu tetapi sepapan.......tak pasal-pasal hajat aku nak buang air kecil terbantut! hehehe

TANGAN KETIGA...

Pak Teh | Jumaat, April 30, 2010 |
Hoiiii..........lesen kopi-o ke?...itulah salah satu jeritan yang biasa kita dengar bila ada pemandu melakukan kesalahan yang tidak sepatutnya...yeler...mana orang tak marah, kalau kereta depan kita tiba-tiba jer masuk simpang tanpa signal...tentulah mengelabah kita mengelak atau tekan brek...kalaulah kereta yang belakang tu pulak pemandu wanita tentulah disertai dengan jeritan sambil menekan brek...sampai ada orang kata, kenapa pemandu wanita kerap terlibat dengan kemalangan...kerana tekan brek dengan mulut bukan dengan kaki....hehehehe jangan marah...

Apa yang nak aku cerita kali ni, pasal belajar memandu..bukan cerita pasal orang tapi pasal aku sendiri...hehehe... lum pape aku dah ketawa sebab bila aku ingat balik peristiwa itu melucukan pada aku...masa tu belum ada ujian teori sebelum belajar memandu, terus sahaja belajar memandu...peristiwa ni berlaku pada hari kedua aku belajar memandu, cikgunya seorang Cina...
Sedang seronok aku memandu, tiba-tiba cikgu tu suruh aku masuk simpang kanan...dengan tidak  ada dakwa-dakwi, aku pun terus keluarkan tangan kanan melalui tingkap untuk memberi isyarat memperlahankan kereta dan untuk masuk ke simpang kanan (masa tu isyarat hanya gunakan tangan, sekarang ni mudah, hanya tolak je tombol signal tu)...sambil aku menekan brek perlahan-lahan, tangan kiri memegang gear untuk menukar gear rendah....dalam aku asyik fokus kepada proses nak membelok ke kanan....tiba-tiba cikgu apek aku menjerit.." haiyaaaa....mau mati ka!"....sambil dia memegang steering kereta...mula-mula tu aku terpinga-pinga gak...kemudian barulah aku tau kenapa cikgu apek tu menjerit....rupa-rupanya aku tak pegang steering...yeler...mana taknya..dah tangan kanan bagi signal, tangan kiri pegang gear...ketika itulah datangnya TANGAN KETIGA  (tangan cikgu apek)....selepas peristiwa itu, aku tersenyum setiap kali orang bercerita pasal belajar memandu...

previous home