SALAM MAAL HIJRAH 1438H

KERDILNYA KITA

Pak Teh | Sabtu, Januari 14, 2012 |
Perasan...itulah istilah yang digunakan kepada orang yang berasa dirinya lebih daripada orang lain...lebih hebat, lebih cantik, lebih popular dan macam-macam lagi. Apabila dah terasa hebat maka timbul perasaan riak, suatu sifat yang dikutuk Allah swt., sifat yang dikategorikan sebagai penyakit hati sehinggakan orang yang riak ini boleh menyebabkan dia lupa diri.
Dalam bidang blogging, popular atau tidak sesuatu blog itu diukur melalui jumlah "page views" atau jumlah "follower". Tetapi kedua-dua ukuran ini tidak menggambarkan popularnya sesuatu blog dengan tepat, kerana kalau "page views" kadangkala secara kebetulan atau hanya sekadar hendak tengok sekali lalu. Begitu juga dengan "follower", alang-alang dah tengok, follow sekali; silap-silap itulah sekali follower itu tengok blog tersebut.
Kita sedia maklum bahawa Datuk Lee Chong Wei memang hebat dalam permainan badminton kerana semasa Pak Teh menulis entri ini, ranking beliau ialah pemain No. 1 di dunia. Begitu juga sesuatu blog itu ada rankingnya dalam aspek "traffic", misalnya yang dikendalikan oleh Alexa. Bila Pak Teh tengok Alexa Traffic Rank untuk blog Pak Teh alangkah kerdilnya blog Pak Teh iaitu ranking yang ke hampir 19 juta di dunia atau lebih tepat seperti dalam image di bawah. Bagaimana traffic ranking blog kekawan?


Wallahhualam



2 ulasan:

IMANSHAH berkata...

menulis bukan kejar popular,,tak gitu?? itu prinsip saya,,,huhu

Pak Teh berkata...

betul Imanshah..yg penting kita dpt berkongsi ilmu dan pengalaman

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home