SALAM MAAL HIJRAH 1438H

ANTARA 43, 17 DAN 3

Pak Teh | Isnin, Oktober 15, 2012 |
Kita sedia maklum, reaksi muka seseorang akan berubah apabila berhadapan dengan sesuatu situasi. Biasanya kita nampak muka orang itu tersenyum atau mengerutkan dahinya. Tersenyum membuatkan orang di sekelilingnya akan berasa senang hati berbanding jika orang itu mengerutkan dahinya.
Senyuman bukan sahaja satu situasi yang menyenangkan malah merupakan satu ibadah sebagaimana dinyatakan dalam hadith Rasulullah s.a.w.;“Tersenyum ketika bertemu dengan saudara kalian adalah termasuk ibadah.” (Direkodkan Imam Tirmidzi, Ibnu Hibban, dan Al-Baihaqi). 

Tersenyum juga merupakan suatu sedekah, yang tidak memerlukan "modal" yang besar; hanya melibatkan sebanyak 17 otot untuk menghasilkan suatu senyuman. Berbanding dengan seseorang yang mengerutkan dahinya melibatkan 43 otot. Pada asasnya, lebih banyak otot terlibat lebih banyak tenaga yang digunakan (assuming the muscles all consume energy at the same rate per unit mass ) . Ini bermakna lebih banyak tenaga digunakan apabila kita mengerutkan dahi. Bayangkan jika kita sering mengerutkan dahi berbanding dengan kerap tersenyum. Tersenyum bukan sahaja tidak membazirkan tenaga malah kita mendapat pahala dan menyenangkan orang di sekeliling.
Tetapi apa pula 3 itu? 3 itu ialah bilangan otot yang terlibat semasa menarik picu pistol. 
Wallahhualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home