SALAM MAAL HIJRAH 1438H

SEJARAH KEJADIAN PUSAT MANUSIA

Pak Teh | Rabu, Oktober 10, 2012 |
Ada orang mengatakan pusat manusia itu adalah parut yang tinggal apabila tali pusat tertanggal. Memang itu yang kita nampak secara zahirnya tetapi mungkin ramai yang tidak mengetahuinya sejarah kejadian pusat manusia. Pak Teh ingin berkongsi info tentang sejarah kejadian pusat pada tubuh manusia. 
Sebagaimana yang kita sedia maklum, Nabi Adam a.s. adalah manusia yang pertama dicipta oleh Allah swt. Penciptaan Nabi Adam a.s. ada kaitannya dengan kemurkaan Allah swt terhadap Iblis laknatullah kerana enggan sujud kepada lembaga Adam ( Surah al-Baqarah, ayat 34). "Keluarlah kamu dari dalam syurga ini, kerana sesungguhnya kamu tidak patut menyombong diri di dalamnya, Keluarlah! Sesungguhnya kamu tergolong ke dalam kelompok makhluk yang hina dina." (Surah al-A'raf, ayat 13).
"Sebelum dia keluar dari syurga, Iblis laknatullah terlebih dahulu berjalan menghampiri lembaga bapa manusia itu sambil mengelilinginya. Kerana sangat benci kepada Nabi Adam a.s. yang dicipta daripada tanah liat yang berasal dari tanah lumpur, tanah kering dan saripati tanah itu lalu Iblis meludah ke perut lembaga Adam dan ludahnya melekat betul-betul di tengah-tengah perut lembaga Adam tiu. Melihat itu, Malaikat Jibrail a.s. dengan segera mengcungkih buang air ludah Iblis laknatullah itu dengan cara menculik (dengan kukunya) tanah yang kena ludah itu menyebabkan terjadinya pusat Adam. Itulah sejarah terciptanya pusat manusia"
Wallahhualam.

Dipetik daripada buku Kisah 25 Nabi-nabi karangan Tarikuddin bin Hj. Hassan




2 ulasan:

Cikgu Fikri berkata...

wah..
baru tahu sejarah pusat manusia..
thanks.. :)

Pak Teh berkata...

sama-sama cikgu

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home