SALAM MAAL HIJRAH 1438H

SAWADIKAP....TERKENA AKU

Pak Teh | Ahad, Ogos 21, 2011 |
As salam...

Kata orang tak sah kalau tak usik anak dara orang kalau budak lelaki duduk berkumpul ramai-ramai...paling kurang pun dengan teguran memberi salam, yang terlebih tu faham-faham jelah, tak payahlah aku nak perincikan...kali ini aku nak cerita pasal usik mengusik anak dara semasa aku berumur 20 tahun, belajar di sebuah kolej di Pulau Mutiara...ceritanya begini....memang menjadi rutin harian kami setiap petang bermain bolasepak di padang kolej. Bahagian belakang padang itu, jalanraya utama dan di seberang jalan terdapat taman perumahan, kebanyakannya rumah jenis bungalo, sudah tentu orang yang loaded saje tinggal di situ. Sebenarnya kami teruja sangat bermain bolasepak setiap petang kerana kata orang ada motivasi....dua orang wanita yang duduk di halaman rumah sering memerhati kami bermain bolasepak...nak jadi cerita, dah kerap sangat kami nampak mereka, maka mulalah kami menjadi lebih ramah...melambai-lambai tangan kepada mereka....rupanya kami tidak bertepuk sebelah tangan....peristiwa lambai melambai terus berlaku setiap petang sehingga kami semua teruja nak tahu siapa mereka...ada yang mencadangkan  supaya pergi sahaja jumpa mereka...tetapi siapa yang nak pergi? masing-masing semuanya menolak...maklum sajalah tak tahu lagi apa kemungkinan yang berlaku jika pergi menemui mereka...hasrat nak jumpa mereka itu terpendam buat seketika...nak jadi cerita, suatu petang aku gatal mulut pulak, "Kalau korang tak berani, biar aku je yang pergi!" Tapi macam mana? Bincang punya bincang, bila tengah main, salah sorang menendang bola kuat-kuat supaya bola tu melepasi pagar dan melepasi jalanraya dan sampai ke depan rumah perempuan itu...rancangan  kami menjadi, bola itu memang mendarat di depan rumah perempuan itu. Kelihatan perempuan itu memberi isyarat menyuruh datang mengambil bola..dah tentu itu menjadi tugas aku...aku pun keluar melalui lubang kecil pada pagar, menyeberang jalanraya dan sampai di depan rumah perempuan itu, tapi hanya seorang je yang ada, mana sorang lagi? Akupun tak berlengah lagi, dengan malu-malu mengambil bola itu dan terus menendang bola itu dengan kuat supaya masuk semula ke dalam padang...
Dipendekkan cerita, setelah aku menendang bola, kami bertegur sapa...rupanya perempuan Melayu...dia mengajak aku masuk ke rumah kerana "mem" nya ajak minum...aku menolak pelawaannya dengan pelbagai alasan, namun akhirnya termakan juga pujukannya...sebaik aku melangkah masuk rumah itu, berdiri seorang wanita cantik dengan tersenyum menegur aku, "Sawadikap...." kata orang, gugur jantung aku mendengar teguran suara lembut dari seorang wanita cantik...aku terpinga-pinga dengan teguran sebegitu..maklum sajelah perkataan itu ramai yang tahu iaitu bahasa Siam..."Perempuan ni Siam ke Melayu sebab yang mengajak aku masuk tadi Melayu"...Dipendekkan cerita, rupa-rupanya wanita yang menunggu di dalam rumah adalah berbangsa Thai dan bertugas sebagai Pensyarah Bahasa Thai di USM. Perempuan Melayu yang mengajak aku masuk ialah pembantu rumahnya...sejak dari peristiwa itu aku dan  Miss Ticha (nama pensyarah tu) menjadi kawan baik sehinggalah aku tamat belajar di kolej.

2 ulasan:

ceritaapaapasaja berkata...

Aku berminat dengan cerita ini dan cerita-cerita yang sewaktu dengannya. Hantar cerita sesegera mungkin. Terima kasih.

Pak Teh berkata...

terima kasih Zul..insyaAllah lepas aku edit, aku hantar..:-)

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home