SALAM MAAL HIJRAH 1438H

NAK KE SUAMI MENINGGAL MENANGGUNG HUTANG?

Pak Teh | Selasa, Oktober 25, 2011 |
Hutang keliling pinggang...ungkapan yang menggambarkan seseorang yang terlalu banyak berhutang...Sekarang ini memang susah nak cari orang yang tak berhutang...kalau nak cash memang tak mampu dan tidaklah dapat hidup seperti orang lain...biasanya beli kereta berhutang...beli rumah berhutang...tambahan pula terlalu banyak pihak memberi tawaran yang menarik supaya kita berhutang...yang penting bila kita berhutang itu janganlah melibatkan riba kerana selagi kita berhutang, selagi itulah kita terlibat dengan riba..
Dalam entri Pak Teh kali ini bukan nak cerita pasal hutang di atas tetapi adalah pasal hutang antara suami dan isteri, hutang yang ramai pasangan suami isteri ambil mudah, sedangkan memberi implikasi di akhirat nanti. Apa yang Pak Teh hendak kongsi info bukanlah dari pendapat Pak Teh sendiri tetapi berdasarkan satu ceramah oleh seorang ustaz bertauliah.
Hutang yang Pak Teh maksudkan berkaitan nafkah suami kepada isteri dan keluarga. Tak kira samada suami itu berpendapatan tinggi atau rendah, mereka tetap bertanggungjawab memberi nafkah kepada isteri dan keluarga seperti makan minum, pakaian, rumah dll mengikut kemampuannya.
Sekarang ini memang bukan perkara luar biasa jika isteripun bekerja terutamanya untuk menambah pendapatan keluarga. Walaupun isteri itu bekerja dengan keizinan suami, suami tetap bertanggungjawab memberi nafkah kepada isteri dan keluarga. Kadangkala si suami lepas pandang terutamanya dalam hal makan minum dan pakaian.."takpelah...isteri aku bekerja, dia mampu beli"...lama kelamaan suami lupa terus tanggungjawab dia, tambahan bila pendapatan isteri jauh lebih besar.
JADI APAKAH JALAN PENYELESAIANNYA SUPAYA SUAMI TIDAK DIDAKWA DI AKHIRAT NANTI? Jika hendak kahwin wajib ada akad, maka dalam hal nafkah juga perlu ada akad antara suami dan isteri:
Suami: Pah...sejak kita kahwin, abang rasa abang tidak menunaikan sepenuhnya nafkah kepada Pah dan anak-anak. Banyak gak perbelanjaan guna duit Pah. Jika tidak menjadi keberatan kepada Pah, boleh tak Pah halalkan?
Isteri: Takpelah bang...Pah berduitpun abang yang izinkan Pah bekerja...Pah halalkan bang..
Suami: Alhamdulillah...terima kasih Pah.


Wallahhualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home