SALAM MAAL HIJRAH 1438H

TIPS MENGISI MINYAK PETROL

Pak Teh | Rabu, Oktober 12, 2011 |


Dalam krisis kenaikan harga petrol, pelbagai cara untuk menanganinya. Kita sebagai pengguna perlu mengambil tindakan di dalam kawalan kita. Pelbagai cara kita boleh menjimatkan penggunaan petrol. Dalam entri ini Pak Teh nak kongsi satu tips mengisi minyak petrol untuk penjimatan. Mungkin ada yang sudah tahu tapi Pak Teh sekadar mengingatkan terutamanya bagi kekawan yang tidak sabar semasa mengisi minyak petrol.
Selalunya kita akan menekan alat pengepam minyak/nozzle pam tersebut secara maksima (genggaman maksima) untuk pengisian yang cepat. Tetapi apa yang perlu lakukan sekarang adalah dengan menekan nozzle minyak tersebut secara minima yang boleh dan perlu menunggu lama sedikit untuk pam tersebut berhenti mengikut jumlah wang yang dibayar.
Mengikut orang yang arif tentang petrol, memang benar jika kita  mengisi minyak pada tahap mengepam yang maksima, petrol tersebut akan bercampur dengan gas (lebih banyak gas daripada petrol). Pada kadar yang minima pula hanya petrol sahaja yang akan dipamkan ke dalam tangki kereta kita. Mengapa tidak kita mencuba dalam keadaan sekarang di mana harga petrol kian meningkat...
Walaupun kerajaan sudah mewajibkan sistem Layan Diri di stesen pam minyak seluruh negara tapi, kini pengusaha stesen minyak kembali menyediakan pekerja untuk menolong mengisi minyak+khidmat cuci cermin dan cek minyak enjin pada kenderaan kita kan!! ini supaya petrol di pam secara cepat agar mereka lebih untung. (ada logiknya)

Tips  Tambahan :
Pensyarah sebuah universiti pernah memberitahu tips tentang "masa sesuai" untuk mengisi minyak kenderaan :

1. Lebih baik isi minyak pada waktu malam atau awal pagi, untuk mengelakkan minyak bercampur dengan wap air (wap air yang terjadi apabila suhu panas di dalam tangki besar - yg. terletak di bawah stesen minyak). Petrol yang bercampur air pastinya cepat merosakkan enjin kenderaan anda.

2. Cuba kurangkan mengisi minyak pada waktu PANAS TERIK/SIANG HARI kerana wap air paling banyak pada waktu ini, tetapi jika tidak boleh dielakkan, cuba isi petrol seminimum yang boleh, sekadar sesuai untuk kegunaan semasa, agar kita boleh isi semula pada waktu malam hari.

Selamat Mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home