SALAM MAAL HIJRAH 1438H

MAIN BOLA GUNA BOMOH

Pak Teh | Ahad, November 13, 2011 |
                                             
Dalam kehangatan mengikuti perkembangan bolasepak Sukan SEA di Indonesia, teringat Pak Teh bermain bolasepak di sekolah rendah dulu. Pak Teh taklah bagus sangat bermain tetapi terpilih jugak sebagai striker pasukan sekolah. Sekolah Pak Teh sekolah kampung, nak jadi johan daerah susahlah sikit. Tapi entah macam mana tahun tu nasib menyebelahi sekolah Pak Teh, dapat jadi johan daerah. Setelah bermain di peringkat antara daerah, sekolah Pak Teh dapat masuk final, buat pertama kali dalam sejarah sekolah tu...Masa itu dah kira macam masuk final Piala Dunia rasanya...hehehehe...mana tidaknya, dah jadi perbualan hangat orang kampung...di kedai kopi takde cerita lain, pasal sekolah Pak Teh masuk final tambahan pulak di  pertandingan separuh akhir, sekolah Pak Teh mengalahkan sekolah Johan peringkat negeri beberapa tahun...(Pak Teh dengar semua pemain sekolah tu kena kurung dalam jamban sekolah separuh hari sebagai hukuman kerana kalah...tapi sekarang tak berlaku kes begitu, kalau berlaku dah sah kes polis! hehehe)

Sebagai persediaan ke final, adalah pihak yang membawa kami berjumpa bomoh, konon-konon salah satu ikhtiar nak menang. Pak Teh masih ingat, setelah bomoh berjampi, secara bergilir kami di tepuk-tepuk belakang badan, macam nak gugur jantung dibuatnya...antara pantang larang yang Pak Teh masih ingat, tidak boleh masuk bawah rumah dan bawah ampaian kain menjelang final.
Di hari final, kami pagi-pagi lagi di bawa ke pusat bandar dan menginap di Rumah Rehat (rest house) kerana sebelah petangnya final di stadium negeri, maklum sahajalah pertama kali masuk final, layanan tentu istimewa. Masa itu kalau duduk di Rumah Rehat dah kira hotel sekarang ni..
Sebelum bergerak ke stadium yang jaraknya dalam 150 meter, kami sekali lagi dijampi oleh bomoh dan tiap kuku jari tangan ditekan dengan kuku ibu jari bomoh itu dengan kuat, sampai merah kuku :-)
Dipendekkan cerita, pasukan kami kalah agak teruk, kalah 4 kosong...apa yang Pak Teh nak kongsi di sini, kita janganlah "menghalalkan yang haram" untuk mencapai kejayaan...
Wallahhualam

1 ulasan:

sis92 berkata...

huhu tu Allah nak bagi petunjuk ..

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home