SALAM MAAL HIJRAH 1438H

TAK CUKUP SEKADAR CAKAP "EEEE..TAK MALU"

Pak Teh | Sabtu, November 05, 2011 |
Sudah menjadi kelaziman bila anak-anak kecil mandi bertelanjang...bukan setakat masa mandi, malah bertelanjang semasa masuk dan keluar bilik mandi...tabiat ini kalau dibiarkan akan menyebabkan kanak-kanak kurang rasa malu walaupun masih belum akil baligh...dan kanak-kanak akan celaru fikirannya apabila ditegur... "kenapa dulu boleh, sekarang tak boleh!" Jadi eloklah kita tanamkan perasaan malu itu di peringkat mereka belum dapat berfikir begitu. 


Rasulullah saw pernah bersabda, "Setiap agama ada akhlaknya, bagi Islam akhlaknya ialah MALU" (maaf tidak dapat nyatakan rujukannya). Rasulullah saw meletakkan malu sebagai tiang kepada akhlak, hilang rasa malu rosaklah akhlak. Untuk memperolehi akhlak yang baik, kita kena malu kepada Allah swt, malu kepada diri sendiri dan malu kepada makhluk Allah.
Berbalik kepada isu anak-anak mandi bertelanjang di atas tadi, adalah lebih baik kita tanamkan perasaan malu dari awal lagi walaupun kita sedia maklum anak-anak tersebut belum ada perasaan malu.Kata orang melentur itu biarlah daripada rebungnya... Walahhualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home