SALAM MAAL HIJRAH 1438H

KARI CACTUS...

Pak Teh | Ahad, April 18, 2010 |
Kari...macam-macam kari ada...kari ayam, kari daging, kari kambing (salah satu kegemaranku), kari kepala ikan...banyak lagi ler sampai boleh bukak restoren HOUSE OF CURRY....kalau pi sebelah utara memang tak miss masakan kari.
Aku nak cerita pengalaman aku pergi ke rumah kawan di Seberang Perai...rumahnya di kawasan perkampungan....boleh dikatakan keseluruhan kawasan kampung tu tanahnya jenis berpasir...dan boleh dikatakan setiap rumah di laman ditanam dengan pokok kektus...dalam hatiku berkata " orang kampung di sini rupanya sepakat minat tanam kektus di laman rumah"...kebetulan aku smpai time lunch...aku dah agak dah salah satu menunya mesti kari...memang sah aku dihidang dengan kari ikan, ikan masin goreng, sambal belacan lada kering dan ulam pucuk daun karipulay (daun yang digunakan untuk masak kari)...ketika itu pada aku merupakan resepi baru bagi aku...teruja aku merasanya...bila aku cuba senduk kari itu, aku terpandang ada benda lain dalam kari tu...berkeping-keping..pelik gak aku...kawan aku perasan dengan reaksi aku...dia tersenyum sambil berkata "hang cubalah makan dulu, nanti aku habaq kat hang apa benda tu"..mula-mula tu aku was-was gak, aku kunyah pelan-pelan...sedap gak, lembut jer..."apa macam? sedap tak?" kawan aku bertanya....aku angguk tanda sedap..."tadi hang perasan tak depan rumah aku banyak pokok kektus?" kawan aku bertanya...aku angguk..."yang hang makan tulah kektus!"...biar betul! maklumlah aku tak pernah makan lagi. Rupanya kektus di sana memang dijadikan sayur yang dicampurkan dalam kari. Aku difahamkan sebelum masak, kulit luar yang keras tu dibuang dahulu...sesiapa yang belum rasa, cubalah...:-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home