SALAM MAAL HIJRAH 1438H

SPARE TYRE....

Pak Teh | Isnin, April 19, 2010 |
Fenomena kesihatan sekarang ialah terlalu ramai rakyat Malaysia yang berada dalam keadaan obesiti. Bukan di kalangan orang dewasa je malah golongan kanak-kanak. Apa yang dikhuatiri bila mengalami obesiti, mudah mendapat penyakit terutama berkaitan dengan penyakit jantung dan diabetes. Secara mudah, obesiti tu lebih daripada gemuk.....
Bila dah gemuk dan obesiti, maka bentuk badanpun tak normal...kata orang makin bertambah spare tyre, terutama di bahagian perut. Pada yang perempuan mulalah pinggang dah tak ramping...yang lelaki pula mulalah dapat title PJK (perut jalan ke depan) atau boroi!...Begitu juga halnya perempuan yang dah ada anak, juga bertambah spare tyre kat perut tu...
Apa yang nak aku kongsi di sini ialah macam mana nak mengurangkan spare tyre dengan cara yang mudah tetapi perlu azam yang kuat...buat tiap hari, tak sampai 5 minit...Caranya mudah je, bila tersedar dari tidur, jangan terus turun dari katil...baring terlentang, luruskan badan, bengkokkan kaki seperti dalam gambar pertama...silangkan tangan seperti gambar kedua...lepas itu tarik nafas sambil angkat badan (sekurang-kurangnya setakat bahagian bahu terangkat) ....lepas tu hembus nafas dan turunkan badan...lakukan yang sama berulang-ulang kali, sekurang-kurangnya 20 kali. Kalau nak beri kesan pada bahagian sisi pinggang, masa angkat badan tu kilas badan ke kiri atau ke kanan...Jika dilakukan setiap pagi, selepas kira-kira 3 minggu, insyaallah ada perubahan...Itulah yang aku lakukan setiap hari...tulah sebabnya aku sampai sekarang tak dapat lagi title PJK....hehehehe...

2 ulasan:

aishah berkata...

wah!!!tips yg menarik tu..esok bangun pagi nak cubala..

MATAHARIKU berkata...

buat jangan tak buat aishah :-)

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home