SALAM MAAL HIJRAH 1438H

TANGAN KETIGA...

Pak Teh | Jumaat, April 30, 2010 |
Hoiiii..........lesen kopi-o ke?...itulah salah satu jeritan yang biasa kita dengar bila ada pemandu melakukan kesalahan yang tidak sepatutnya...yeler...mana orang tak marah, kalau kereta depan kita tiba-tiba jer masuk simpang tanpa signal...tentulah mengelabah kita mengelak atau tekan brek...kalaulah kereta yang belakang tu pulak pemandu wanita tentulah disertai dengan jeritan sambil menekan brek...sampai ada orang kata, kenapa pemandu wanita kerap terlibat dengan kemalangan...kerana tekan brek dengan mulut bukan dengan kaki....hehehehe jangan marah...

Apa yang nak aku cerita kali ni, pasal belajar memandu..bukan cerita pasal orang tapi pasal aku sendiri...hehehe... lum pape aku dah ketawa sebab bila aku ingat balik peristiwa itu melucukan pada aku...masa tu belum ada ujian teori sebelum belajar memandu, terus sahaja belajar memandu...peristiwa ni berlaku pada hari kedua aku belajar memandu, cikgunya seorang Cina...
Sedang seronok aku memandu, tiba-tiba cikgu tu suruh aku masuk simpang kanan...dengan tidak  ada dakwa-dakwi, aku pun terus keluarkan tangan kanan melalui tingkap untuk memberi isyarat memperlahankan kereta dan untuk masuk ke simpang kanan (masa tu isyarat hanya gunakan tangan, sekarang ni mudah, hanya tolak je tombol signal tu)...sambil aku menekan brek perlahan-lahan, tangan kiri memegang gear untuk menukar gear rendah....dalam aku asyik fokus kepada proses nak membelok ke kanan....tiba-tiba cikgu apek aku menjerit.." haiyaaaa....mau mati ka!"....sambil dia memegang steering kereta...mula-mula tu aku terpinga-pinga gak...kemudian barulah aku tau kenapa cikgu apek tu menjerit....rupa-rupanya aku tak pegang steering...yeler...mana taknya..dah tangan kanan bagi signal, tangan kiri pegang gear...ketika itulah datangnya TANGAN KETIGA  (tangan cikgu apek)....selepas peristiwa itu, aku tersenyum setiap kali orang bercerita pasal belajar memandu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home