SALAM MAAL HIJRAH 1438H

SANGGUP BERBASIKAL....

Pak Teh | Rabu, April 21, 2010 |
Aku masih ingat suatu ketika dulu, bapak-bapak yang duduk di pinggir pekan sanggup berbasikal ke pekan untuk menikmati secawan kopi atau teh di kedai Hailam...memang terkenal kedai Hailam teh dan kopinya sedap.

Aku teruja untuk tau kenapa berlaku demikian, sedap sangat ke kopi dan tehnya...ada pulak yang secara negatif bercakap..."adalah benda yang dimasukkan tu jadi sedap!"..
Jadi satu hari sengaja aku pergi ke kedai tu sambil order secawan teh...masa tu belum popular teh tarik lagi :-)...niat aku nak perhatikan apa yang berlaku di kedai tu..
Tiap kali minuman ditempah pelanggan, pembantu kedai akan menjerit tempahan supaya di dengar oleh pembuat air...tapi yang menghairankan aku, pembuat air akan menjengah di lubang kecil untuk serahan air yang ditempah...pekak ke dia!
Apabila aku dapati pelanggan makin berkurangan..aku buat2 pergi tandas dan singgah dapur kedai tu...aku tegur apek pembuat air tu..lalu aku bertanya apa bermain di fikiran ku..jawapan yang aku terima lebih kepada petua jer...
1.  Dia menjenguk kat lubang tu untuk mengetahui pelanggan tu pelanggan biasa atau pelanggan tetap...
2.  Cawan seramik yang digunakan sentiasa diletakkan dalam air mendidih supaya naik aromanya..
3.  Terdapat banyak tin-tin berisi kopi dan teh...Tin-tin itu rupanya mempunyai grednya..jadi kalau pelanggan tetap menggunakan gred yang lebih baik..

Kesimpulannya, tak heranlah mengapa bapak-bapak tu sanggup berbasikal hanya nak menikmati secawan teh atau kopi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home