SALAM MAAL HIJRAH 1438H

TABIAT SUKA LAMA DI BILIK TERMENUNG

Pak Teh | Selasa, Jun 29, 2010 |
Bila aku teringat citer Bujang Lapok, terbayang aku adegan Bujang Lapok duduk beratur menunggu giliran nak masuk bilik termenung (tandas)...biasalah zaman itu tandas digunakan secara berkongsi kerana sistem pembentungan belum lagi maju...masa tu masih guna tandas angkat (gunakan tong untuk menampung najis), lepas tu maju sikit guna pulak tandas curah. Tandas curah ni dah jarang berkongsi sebab boleh dikatakan setiap rumah ada. Sekarang ni bukan setakat satu malah tiap bilik ada tandas pam...tambahan sekarang lebih selesa bila ada IWK (dah bayar bill lum? hehehehe)...
Aku bukan nak citer pasal tandas atau bilik termenung tapi nak citer tabiat bila masuk tandas... macam-macam ragam yang aku dengar...ada yang tak kurang setengah jam termenung...ada yang sambil termenung baca majalah atau surat khabar...ada yang termenung sambil dengar lagu...ada yg sambil merokok (diorang kata nak kurang bau...betul ker?)...apapun tabiat ni semuanya menyebabkan lama berada di dalam tandas, tambahan sekarang bukan lagi mencangkung tapi boleh duduk...sesetengah tandas tu orang kata boleh buat bilik tidur, punyalah selesa dan bersih...
Aku cuma nak ingat kepada mereka yang suka duduk lama termenung tu...antara punca kena BUASIR ialah duduk terlalu lama di mangkuk tandas dan terlalu meneran ketika membuang air besar ( artikel dalam sisipan Mega akhbar Utusan Malaysia 29/6/10)... fikir-fikirkanlah

Semua foto dari sisipan Mega akhabar Utusan Malaysia 29/6/10

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home