SALAM MAAL HIJRAH 1438H

TANYA SEPATAH JAWAB SEPATAH...

Pak Teh | Rabu, Jun 02, 2010 |
Kekadang rimas gak bila ditanya sepatah dijawab sepatah...rasa macam taknak berbual je...kalau yang baru kenal tu, maka dilabelkanlah sebagai tak peramah atau sombong...pastu ada pulak yang cakap "macam ada emas je dalam mulut tu! tanya sepatah jawab sepatah"...
Dalam aspek berkomunikasi memang ramai orang takut dilabelkan sebagai tidak peramah dan sombong...takut orang taknak berkawan...takut nanti jadi kera sumbang...macam-macam rasa takut...
Tetapi hakikatnya orang yang mempunyai sifat "tanya sepatah jawab sepatah" itulah yang sebaik-baiknya umat.. pelik gak kan? Dulu akupun gitu gak, memandang negatif kepada orang yang sedemikian. Tetapi setelah aku mendengar satu ceramah agama, barulah aku tau orang yang macam mana lebih mulia di sisi Allah.
Aku bagi contoh satu perbualan antara A dan B:
A: Dari mana tadi?
B: Dari pasar. Kau tau..Ramai sungguh orang kat pasar. Berebut-rebut beli ikan..

Kalau kita perhatikan perbualan di atas, tak nampak ada yang salahnya...tapi apa yang aku fahami, ayat "Kau tau..ramai sungguh orang kat pasar. Berebut-rebut beli ikan" tu dikategorikan sebagai perkataan yang sia-sia....perkataan yang dikategorikan sebagai "kebinasaan kepada lidah iaitu berlebih-lebih perkataan, maksudnya mengarang perkataan yang lebih daripada sekira-kira hajat yang terkaya daripadanya"..
Tambah lagi sia-sia jika menambah dengan perkataan-perkataan yang menyebabkan orang yang mendengar ketawa terbahak-bahak...
Rasullullah s.a.w. bersabda "Bahawasanya seorang laki-laki sesungguhnya ia berkata dengan satu kalimat yang membawa tertawa-tawa dengan dia orang yang sama-sama duduk dengan dia itu, dijatuhkan dengan dia ke dalam neraka terlebih jauh ke bawah daripada bumi yang ke tujuh yang di bawah sekali"
Jadilah janganlah takut sangat kalau kita dilabelkan sebagai tidak peramah, asalkan kita tidak mengeluarkan perkataan-perkataan yang dikategorikan perkataan yang sia-sia...Sama-samalah kita muhasabah diri kita supaya menjadi umat yang baik...insyaAllah

Rujukan: Kitab Sairus-salikin

3 ulasan:

Misz berkata...

insya Allah...akan lebih senyap pas ni..:)

MATAHARIKU berkata...

misz...senyap hanyalah merupakan kata-kata yang keluar dari mulut, namun hati tetap berkata-kata...:-)

DianaAzis berkata...

Diam mmg lebih baik Pak Teh..cuma kadang2 diana lebih suka menulis utk luahkan kata-kata..kadang2 bila diam pun ramai yang salah faham..

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home