SALAM MAAL HIJRAH 1438H

TIDUR

Pak Teh | Isnin, Mei 31, 2010 |
Salah satu keperluan hidup ialah tidur...tidur adalah salah satu cara kita merehatkan tubuh badan kita setelah bekerja seharian...tempoh lama tidur dalam sehari bergantung kepada usia dan keadaan individu seperti  di bawah:

Baru lahir (sehingga 18 jam) 
1–12 bulan (14–18 jam)
1–3 tahun (12–15 jam)
3–5 tahun (11–13 jam)
5–12 tahun (9–11 jam)
Remaja (9–10 jam)
Dewasa termasuk orang tua (7–8(+) jam)
Perempuan mengandung (8(+) jam)


Tidur yang sempurna akan melalui 4 fasa yang diakhiri dengan fasa mimpi. Dalam tempoh tidur itu, kita akan melalui beberapa kali keempat-empat fasa tidur tersebut. Itulah sebabnya kita akan mengalami pelbagai jenis mimpi dan biasanya kita akan ingat mimpi yang terakhir....Tidur yang cukup ialah tidur yang berterusan bukan jumlah jam kita tidur dalam sehari. Orang yang tidak cukup boleh mengganggu mental, emosi dan kesegaran badan.



Gaya tidur kita juga memainkan peranan penting dalam menentukan kualiti tidur kita bukan setakat jumlah jam tidur. Nabi Muhammad s.a.w. ada memberi panduan cara tidur yang betul. Cara tidur yang baik adalah dengan mengiringkan badan ke kanan manakala tangan kanan menyokong kepala. Cara ini ada kaitan dengan proses penghadaman makanan dan proses pengepaman jantung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home