SALAM MAAL HIJRAH 1438H

KATA KUNCI....

Pak Teh | Rabu, Mei 05, 2010 |
Kadang-kadang teknik yang cikgu-cikgu gunakan untuk mengingati sesuatu fakta elok gak diteruskan....maklum jelah terlalu banyak subjek dan terlalu banyak fakta yang hendak diingatkan....macam aku ni memang kurang daya ingatan, tu sebab aku tak cemerlang dalam subjek Sejarah...hehehe...telah ditakdirkan aku mengambil jurusan sains tulen, jadi faham-faham jelah terlalu banyak fakta yang perlu difahami dan diingati dalam subjek fizik, kimia, biologi, matematik tambahan dll...
Kali ini aku nak berkongsi tentang kata kunci dalam matematik  dan kimia yang masih aku ingat sampai sekarang...kata kunci tersebut dalam trigonometri ialah SOHCAHTOA dan All Silly Tom Cat...bagi mereka yang belajar trigo tentu dapat agak kata kunci untuk apa... begitu juga dalam subjek kimia, terlalu banyak nama-nama atom yang perlu diingatkan terutama dalam Susunan Keaktifan Logam...bukan setakat kena ingat logamnya tetapi mesti betul susunannya, hampir-hampir 40 nama logam...jadi apa yang patut aku buat ialah dengan membuat ayat menggunakan setiap huruf pangkal nama logam tersebut..." Kalau Nak Ke Pasar Mesti ...dan seterusnya....
Oleh itu kepada cikgu-cikgu dan ibu bapa yang ingin membantu anak-anak mengingatkan fakta, aku cadangkan guna teknik tadi...InsyaAllah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home