SALAM MAAL HIJRAH 1438H

SEMPENA HARI GURU...BERANI MELAKUKAN PERUBAHAN..

Pak Teh | Jumaat, Mei 14, 2010 |
Lebih 30 tahun yg lepas....ketika itu tiada lagi orang tahu apa Peperiksaan Percubaan ..sama ada untuk UPSR, PMR, SPM dan STPM...
Ketika itu aku dilantik menjadi SU Peperiksaan di sebuah sekolah menengah...tindakan pertama aku ialah apakah yg harus aku buat untuk meningkatkan prestasi keputusan peperiksaan sekolah aku terutamanya peperiksaan PMR, maklum sajelah murid yang mengambil PMR tidak ada tapisan, terus dari sekolah rendah...masa itu sekolah aku hanya mendapatkan 60% lulus peperiksaan..
Timbul idea aku untuk mengadakan satu peperiksaan yang prosedur dan pelaksanaannya sama seperti peperiksaan sebenar...buat permulaan aku lontarkan idea itu kpd rakan sejawat...respon negatif yang aku dapat...buang masa, tambah kerja dll..tp aku tak putus asa, aku lontar idea itu kpd Pengetua...walaupun pada mulanya beliau kurang yakin dengan idea aku, tapi aku bagi rasional kenapa perlu buat, barulah beliau bagi greenlight...maklum jelah tidak ada sekolah yang buat seperti yg aku cadangkan...dengan bantuan 2,3 orang rakan sejawat aku teruskan idea aku itu....murid dan penjaga dimaklumkan, guru subjek menyediakan soalan mengikut format peperiksaan, jadual peperiksaan mengikut jadual peperiksaan sebenar walaupun melibatkan sesi petang, melantik Ketua Pengawas dan Penolong Pengawas, menyediakan borang-borang yg berkaitan, menyediakan dewan peperiksaan yg siap dengan slip pada meja, murid dikehendaki membawa bersama IC semasa memasuki dewan peperiksaan, kertas soalan dibungkus dan dibuka dalam dewan peperiksaan....pendek kata aku buat betul-betul seperti peperiksaan sebenar...ikut semua prosedur peperiksaan..habis peperiksaan aku paparkan keputusan di papan kenyataan...hasil idea aku tu sangat menakjubkan...alhamdullilah...pada tahun itu, sekolah aku yg keputusannya dari 60% meningkatkan lebih 80%...
Aku cuma ingin berkongsi pengalaman, bukan untuk banggakan diri...jika ada idea untuk kebaikan, teruskan...memanglah adat manusia, sesuatu pembaharuan itu ramai yang menentang atau tidak setuju...

4 ulasan:

Misz berkata...

tahniah...
:)

Pak Teh berkata...

terima kasih misz...

Farydah berkata...

tahniah..trelshberjaya melewati hari tersebut dgn jayanya

Pak Teh berkata...

tksh Farydah....:-)

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home