SALAM MAAL HIJRAH 1438H

YANG DIKEJAR DAPAT, YANG DIKENDONG SELAMAT....

Pak Teh | Selasa, Mei 11, 2010 |
Tak payahlah buat, nanti yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran....
Indah sungguh Bahasa Melayu kita....sesuatu perkara tu dinyatakan dengan bahasa yang indah, sopan santun dan tak menyinggung perasaan orang yang dengar..kadangkala menggunakan bahasa kiasan, bidalan, perumpamaan, peribahasa, gurindam dan banyak lagi ler... penggunaannya terus menerus dari satu generasi ke satu generasi sehingga menjadi budaya hidup orang Melayu, dan mungkin menjadi satu sikap pulak...
Pada pendapat aku, dalam zaman yang penuh cabaran, penuh dengan semangat berlumba-lumba, ada juga peribahasa yang perlu kita fikirkan bersama, adakah masih relevan sekarang kalau peribahasa itu telah menjadi budaya hidup orang Melayu...pada aku ada yg positif seperti "sikit-sikit lama-lama jadi bukit" dan ada juga yang negatif jika kita gunakan pada semua keadaan...
Dalam zaman berlumba-lumba ni, salah satu sikap jika nak menang ialah mesti berani mencuba...tapi kadang-kadang niat kita terbantut bila terfikirkan "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran"...jadi kita kena ubah paradigma kita, "yang dikejar dapat, yang dikendong selamat"...pada aku bila kita pegang sikap itu, barulah kita mencari jalan supaya "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran" tak berlaku...begitu juga dalam mengejar dunia dan akhirat, sepatutnya yang kita kejar dunia kita dapat, dan yang kita kendong akhirat selamat...aku minta maaf jika pandangan aku terpesong...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home