SALAM MAAL HIJRAH 1438H

BUNGA-BUNGAAN PUN ADA RUMUS (FORMULA)

Pak Teh | Ahad, Mei 23, 2010 |
Beberapa contoh spesis bunga lili
Bunga....bila sebut je bunga, maka terbayanglah kecantikannya, keharumannya, warnanya yang pelbagai...ada orang suka tengok bunga, ada suka tanam bunga sehinggakan menjadi satu hobi....tetapi ada juga orang yang menjadikan satu bisnes...aura bunga ni sangat kuat sampaikan ada corak pakaianpun gunakan bunga...tak cukup dengan itu, cenderamatapun menggunakan tema bunga...tak kurang juga nama atau panggilan nama orang gunakan nama bunga macam lili (macam kawan ku tu...sori pinjam nama)..ros, cempaka dan banyak lagilah...kata orang kalau nak citer pasal bunga ni, 1001 malam tak habis...hehehe

Kali ni aku nak citer pasal rumus (formula) bunga...mungkin bila sebut pasal rumus, biasanya orang kaitkan dengan rumus sains, misalnya H2O..atau rumus matematik, misalnya Luas segiempat = panjang x lebar....

Bunga-bungaan juga ada rumusnya...Rumus bunga ialah cara untuk melambangkan struktur bunga melalui huruf, angka dan simbol yang khusus. Biasanya, rumus am digunakan untuk mewakili struktur bunga untuk sesuatu famili tumbuhan, dan bukannya untuk sesuatu spesies yang khusus. Perlambangan yang berikut telah digunakan:


Ca = kaliks (sepusar sepal; umpamanya Ca5 = 5 sepal)
Co = korola (sepusar kelopak; umpamanya Co3(x) = bilangan kelopak dalam angka kandungan tiga)
Z = ditambahkan untuk bunga zigomorfi (umpamanya CoZ6 = zigomorfi dengan 6 kelopak
A = androesium (sepusar stamen; umpamanya A∞ = banyak stamen)
G = ginesium (karpel, umpamanya G1 = bermonokarpel)
x - untuk mewakili "nombor boleh ubah"
- untuk mewakili "banyak"
Di bawah ni satu contoh rumus bunga :
Ca5Co5A10 - ∞G1


Rujukan: Wikipedia

2 ulasan:

Misz berkata...

salam..bukan bidang nih...tak terhafal rumusnya..hehehhe

MATAHARIKU berkata...

wsalam misz...tksh kerana menjengah...mmg susah rumus bunga ni..cuba2lah cari rumus bunga matahari, kan misz minat kat bunga matahari...hehehe

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home