SALAM MAAL HIJRAH 1438H

ANGIN DAN TAKDIR

Pak Teh | Isnin, Disember 27, 2010 |
Sebagai makhluk Tuhan, kita tak mampu mengelak daripada dugaan kerana itu adalah takdir Allah swt. Kita sepatutnya berusaha sedaya upaya menyelesaikan masalah itu dan meningkatkan tahap kebergantungan kita kepada Allah swt. We can't direct the wind but we can adjust our sail ...kita tak mampu mengawal arah tiupan angin, kita hanya mampu mengawal kemudi pelayaran kita.
Bila dikaitkan dengan kehidupan kita, hati adalah merupakan kemudi dalam pelayaran kehidupan kita...hati kita akan tenang menempuh dugaan bila kita beriman kepada Allah swt..Setiap takdir Allah swt yang ditimpakan ke atas kita adalah bermaksud baik sekalipun kita nampak negatif. Baik dan buruk hanya pada pandangan kita yang terbatas, namun pada pandanganNya yang Maha Luas, semua yang ditakdirkan ke atas hambaNya pasti mempunyai hikmah yang tersembunyi.
Kita memang dituntut untuk menyelesaikan masalah yang menimpa kita, namun jika masalah itu tidak juga dapat diselesaikan, bersangka baiklah kepada Allah swt berdasarkan firmanNya yang bermaksud: "Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya"; Surah Al Baqarah: 216

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home