SALAM MAAL HIJRAH 1438H

APA ADA PADA TONGKAT

Pak Teh | Isnin, Disember 13, 2010 |
Rasanya bila sebut sahaja tongkat, tentu ramai yang terbayangkan tongkat ali...tapi tak ramai yang terbayangkan tongkat yang digunakan sebagai alat sokongan kepada orang kurang upaya atau orang tua untuk bergerak atau berjalan..Tapi tentu kita akan berasa pelik apabila orang yang sihat menggunakan tongkat..kenapa jadi begitu?
Dalam entry aku kali ini akan menceritakan kisah orang yang sihat menggunakan tongkat...apa rasionalnya dia menggunakan tongkat.. 
Mungkin ramai kekawan yang mengenali Imam Shafie kan? Imam Shafie pada usia empat puluh tahun sudah berjalan dengan menggunakan tongkat. Orang ramai berasa hairan kerana mereka tahu Imam Shafie masih sihat dan cergas. Bahkan Imam Shafie adalah seorang pemanah yang tepat dan penunggang kuda yang hebat dan cekap.
Ketika ditanya kenapa dia bertongkat, Imam Shafie menjawab, "Tongkat ini untuk mengingatkan bahawa aku telah tua. Cukuplah semua hadiah dan sanjungan yang telah aku terima selama ini. Aku tidak perlukan lagi. Tumpuan sepenuh hatiku sekarang ialah menuju Allah!"
Sama-samalah kita muhasabah diri berdasarkan kata-kata Imam Shafie di atas...


Sumber: Keramat sebuah hati

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home