SALAM MAAL HIJRAH 1438H

DAGING MASAK MERAH ALA THAI

Pak Teh | Ahad, Mac 21, 2010 |

bila aku pergi kedai tomyam...teringat kawan baik aku sebab dia suka sangat dengan daging masak merah...kalo makan dengan dia mesti dia order daging masak merah...kalo tapau aku takyah tanya sebab kalo aku tanyapun, dah pasti dia order daging masak merah...aku cubalah cari resepinya...sekurang-kurang boleh berkongsi dengan orang menu kegemarannya..ataupun dia takyah beli jer, cuba pulak masak sendiri... resepi ni bukan aku punya...aku dapatkan dari website "my resepi"...jd kira resepi ni aku tujukan untuk dialah...:-)


Bahan-bahan ( 4 orang )
1/2 kg daging lembu (direbus sampai empuk)
2 ulas bawang putih diketuk
1 labu bawang besar dipotong bulat
1 sudu besar cili giling
Sedikit sos tiram
Sedikit sos ikan (made in thailand kalau dapat)
Sedikit sos tomato
Sedikit minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa
Daun ketumbar/daun sup/daun bawang untuk hiasan (mana2 pun boleh)
Cara-cara
1.Daging yang dah siap direbus tu potong nipis2.
2.Panaskan minyak sikit, goreng daging dulu sampai kuning2 sikit, ketepikan.
3.Tumis bawang putih sampai naik bau, masukkan cili giling.
4.Goreng2 sikit agak2 garing tu bolehlah masukkan sos tiram, sos ikan dan sos tomato.
5.Masukkan daging tadi dan bawang besar yg dihiris kacau2 dan rasa garam dan gula.
6.Kalau nak kuah lebih bubuh air sikit dan tambah sos tomato.
7.Dah masak bolehlah diangkat dan hidangkan. Taburlah daun ketumbar yg dihiris tadi sebagai hiasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home