SALAM MAAL HIJRAH 1438H

QABIL DAN HABIL

Pak Teh | Sabtu, Mac 20, 2010 |


As-Suda menyampaikan riwayat yang diperoleh dari Abu Malik dan Abu Saleh dari Ibnu Abbas dari Murrah dari Ibnu Mas'ud daripada seseorang di antara sahabat Nabi s.a.w. bahawa
Adam a.s. mengahwinkan anaknya yang lahir berpasangan itu secara silang. Sesuai dengan ketentuan itu, Habil harus dinikahkan dengan saudara perempuan kembar Qabil. Dari segi usia, saudara perempuan yang lahir bersama Habil ini lebih tua, tetapi memiliki kecantikan.
Qabil tidak boleh menerima ketetapan ini. Adam meminta Qabil untuk menikahi saudara perempuan yang lahir bersama Habil. Qabil menolak. Maka Adam memutuskan agar mereka melakukan korban. Mereka berangkat untuk mempersembahkan korban. Habil menyediakan korban berupa seekor kambing muda yang gemuk. Dia memiliki kambing yang banyak. Qabil menyediakan korban berupa seberkas buah-buahan yang buruk. Tiba-tiba sebuah bola api turun dari atas lalu menyambar korban yang disediakan oleh Habil. Korban yang disediakan oleh Qabil tidak disentuh sama sekali. Qabil menjadi marah. Dia mengancam Habil: "Akan aku bunuh engkau agar tidak boleh menikahi saudaraku!". Habil menjawab: "Allah hanya menerima pengorbanan orang-orang yang bertaqwa".

Sumber:Qishashul Anbiya' Ibratul li Ulil Albab

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home