SALAM MAAL HIJRAH 1438H

NASI GORENG GEBU.....

Pak Teh | Ahad, Mac 21, 2010 |


Masa kecik2 dulu aku suka gak tolong mak aku masak atau tengok dia memasak. Aku masih terbayang macam mana mak aku masak nasi goreng. Walaupun perencah hanya ikan bilis tumbuk tetapi sampai sekarang aku masih tak jumpa selazat nasi goreng mak aku masak.....bahan-bahan hanya bawang putih, bawak kecik, cili api, ikan bilis dan kicap....selain sedap rasanya, rupanya sangat menyelerakan kerana nasi goreng tu tak nampak kering tetapi nampak gebu...kali ni aku hanya nak berkongsi macam mana nasi tu gebu...cara memasaknya aku citer kemudian ye....setelah memasukkan kicap digaul sehingga rata supaya nasi tu tak nampak pudar je...bila hampir-hampir nak angkat, renjiskan air sambil terus menggoreng...aku agak2 tak sampai seminit dua terus angkat...renjisan air tulah yang buatkan nasi goreng nampak gebu dan agak lembut...cuba jangan tak cuba...

p/s tu gambar hiasan jer

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home