SALAM MAAL HIJRAH 1438H

MISTERI GUNUNG LEDANG ....MISTERI KEDUA

Pak Teh | Rabu, Oktober 06, 2010 |
Tentu ada kekawan yang masih ingat misteri pertama dalam entri yang lepas (tu pun kalau kekawan baca hehehe)....jadi entri kali ni aku sambung citernya (atas permintaan kekawan)... keesokannya selepas sarapan dan berkemas, kami meneruskan pendakian ke puncak Gunung Ledang...hampir tengah hari kami sampai ke puncak dan mendirikan khemah di puncak Gunung Ledang..kepada yang dah pernah ke puncak tentu dapat bayangkan betapa kecil puncak Gunung Ledang, hanya muat untuk mendirikan beberapa buah khemah sahaja..kami bermalam di puncak itu dua malam...banyaklah pengalaman yang kami dapat sepanjang dua malam di puncak itu...tetapi aku akan fokus kepada misteri yang kedua tu...
Kami bergerak turun selepas makan tengah hari dan dijangka sampai ke kaki gunung sebelum Maghrib...faham-faham jelah bila menurun laju je..laju disebabkan pergerakan mudah dan orang kata badan jer kat situ, hati dah kat rumah...dipendekkan citer, sampai suatu tempat menghampiri kaki gunung, kami berkumpul untuk diberi taklimat apa yang patut dibuat bila sampai ke kaki gunung,dan amik kesempatan untuk berehat...setelah itu, kami bagi arahan kepada student supaya bergerak turun dahulu...aku , Bob dan Man meneruskan rehat kami...lagi pun nak sampai ke kaki gunung tu lebih kurang 20 minit jer...tengah sedap-sedap rehat tu, Bob berkata, "jomlah kita gerak turun, nanti hari dah gelap susah kita nak jalan"...dengan lemah longlai kami bergerak dalam satu barisan (laluannya kecil)...Man di depan, Bob di tengah dan aku belakang sekali...semasa berjalan tu yang dijangka dalam 20 minit, kami hanya bercakap sekali sekala, maklum jelah dah letih...jalan punya jalan, hari dah mula gelap...tak jugak sampai..patutnya dah lama sampai...kami pun memang dah setkan masa supaya sampai sebelum magrib, dapat solat berjemaah dengan student...aku dah mula resah, tertanya-tanya dalam hati, kenapa tak sampai lagi..kalau ikutkan masa perjalanan sepatutnya dah kedengaran bunyi suara student seramai 20 orang tu..nak kata sesat, kami bergerak menyusur laluan air terjun yang terus ke tempat kami berkumpul...hari makin gelap..masa tu tak sorangpun yang bercakap..senyap jer..walaupun masing-masing ada torchlight, sorangpun tak keluarkan...dalam hati aku, ni tak boleh jadi...tiba-tiba aku bersuara, "Man! berhenti jap!" (Man berada di hadapan sekali)...Bob dan Man tak bertanya kenapa aku suruh berhenti dan dia orangpun takdelah berkata apa-apa tentang kami tak sampai lagi. Aku pun tak tau apa yang dia orang fikir dalam perjalanan. Dengan ringkas aku cakap, "Man...kau duk tengah, biar aku depan!"...tanpa soal jawab, kami berubah kedudukan dan meneruskan perjalanan....tak sampai 5 minit kami berjalan, tiba-tiba sahaja kami dah berada di tempat kami berkumpul, dan kedengaran gelak ketawa student kami....studentpun dah siap solat Maghrib... 
Dipendekkan citer, semasa dalam perjalanan balik menaiki bas, aku masih memikirkan peristiwa itu, apa sebenarnya yang berlaku....macam-macam kemungkinan yang aku buat...adakah berkaitan dengan misteri pertama..adakah berkaitan dengan si Man yang berjalan di hadapan...tapi yang aku perasan, sepanjang perjalanan menurun puncak, Man kerap kali berjalan tidak bersama dengan kami (bersama student), sama ada dia jauh ke hadapan, jauh ke belakang atau bersendirian berjalan seberang air terjun...bila aku ceritakan dengan orang arif tentang hal ni, dia mengatakan yang si Man telah berada dalam satu "kuasa" yang cuba membawanya ke satu tempat..kata orang, ke alam "kuasa" tu..apapun pada aku, peristiwa itu adalah satu misteri...Gunung Ledang yang penuh dengan misteri...

2 ulasan:

Farydah berkata...

menarik blog abg ni ...banyak yg nak diintai dn di renung2kan

MATAHARIKU berkata...

tksh farydah...jengah2lah selalu, leh kongsi info :-)

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home