SALAM MAAL HIJRAH 1438H

BEKAM BUKAN BECKHAM

Pak Teh | Khamis, Julai 08, 2010 |

Sempena dengan sambutan Israk dan Mikraj pada 10hb akan datang ni, aku amik kesempatan untuk menyingkap kembali peristiwa agong tu dengan  dua hadith Nabi saw iaitu:
”Pada Malam Aku di Isra’ kan, aku tidak melewati sekumpulan malaikat melainkan mereka berkata: ” Wahai Muhammad, suruhlah umatmu melakukan Bekam” HR. Ibnu Maajah & At Tirmidzi.
"Kesembuhan itu ada pada 3 (tiga) hal, dengan minum madu, pisau hijamah (bekam), dan kay (besi panas). Tetapi aku melarang umatku menggunakan kay" HR. Muslim.

Apa yang nak aku kongsi di sini berdasarkan dua hadith di atas ialah BEKAM. Masih ramai yang takut melakukan bekam, sedangkan berbekam itu adalah sunnah Nabi. Bekam adalah istilah bahasa kita yang bererti “membuang darah.” Dalam bahasa Arab dikenal dengan istilah “hijamah.” dan dalam Bahasa Inggeris dikenal dengan istilah “cupping.”  Secara umumnya bekam didefinisikan sebagai kaedah pengubatan dengan cara mengeluarkan darah kotor dari dalam tubuh melalui permukaan kulit. Yang dimaksudkan dengan darah kotor adalah darah yang mengandungi racun (toxin) atau darah statis yang menyumbat peredaran darah, mengakibatkan sistem peredaran darah tidak dapat berjalan dengan lancar sehingga akan mengganggu sebaran nutrisi dan imunisasi seseorang, baik secara fizikal maupun secara mental.  
Kaedah bekam yang biasa digunakan ialah kaedah "cupping" tetapi ada juga menggunakan kaedah bekam lintah...eeeeeeee tentu ramai yang geli bila sebut lintah...Antara penyakit yang sesuai menggunakan rawatan bekam lintah ialah resdung, gout, maigrain, darah tinggi, darah rendah, kencing manis, begok, bengkak anggota badan, berlaku darah beku, sakit sendi/lutut, pening/pitam, sengugut/haid tak lancar, barah payu dara dan sakit kulit/jerawat.

Mungkin ramai yang kurang tahu kebaikan berbekam, antaranya

1. Membuang angin dalam badan
2. Menghilang kesakitan dan lenguh-lenguh badan
3. Melancarkan peredaran darah
4. Membetulkan urat saraf yang tersumbat
5. Membuang racun / tosik dalam badan.

Aku harap info ringkas ini dapat dimanfaat kerana dalam kita tercari-cari kaedah perubatan yang serasi dengan penyakit kita, apa salahnya kita guna kaedah berbekam yang merupa sunnah Nabi...insyaAllah..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home