SALAM MAAL HIJRAH 1438H

KEJAP-KEJAP DEMAM

Pak Teh | Khamis, Julai 29, 2010 |
Risau gak bila kejap-kejap demam, terutamanya anak-anak kecil..yang boleh bercakap tu ok gak sebab, sekurang-kurangnya dia boleh mengadu...tetapi anak-anak yang belum boleh bercakap tentulah terus menangis...mak ayah yang tak tau anaknya demam terus membuat tanggapan anaknya meragam...dalam entri aku kali ini, aku nak berkongsi info tentang demam dan petua kurangkan demam...jangan asyik pergi ke klinik je...:-)
Biasanya bila kita demam, badan kita berasa panas. Badan panas itu bukanlah penyakit itu sendiri, tetapi adalah tanda bahawa sesuatu sedang terjadi di dalam tubuh badan kita. Panas itu menolong tubuh badan kita melawan serangan infeksi virus dan bakteria. Jadi panas itu adalah suatu respon tubuh untuk melawan infeksi yang masuk dalam tubuh kita.Panas atau demam terjadi bila pengambilan suhu tubuh melalui mulut (di bawah lidah) LEBIH DARIPADA 37.5 C". Suhu badan boleh juga diambil di ketiak.Biasanya demam diikuti dengan gejala dan tanda lain seperti batuk, tidak mau makan dan minum, gelisah; mual, sakit kepala, sakit perut. Jika suhu badan melebihi 38C, eloklah berjumpa doktor terutama bayi yang berumur bawah 3 bulan.
Kadang kala disebabkan timbul masalah untuk ke klinik atau suhu badan tidak terlalu tinggi, boleh gak kita gunakan petua mengurangkan panas badan. Perkara yang utama patut kita lakukan ialah dengan mengelap badannya dengan air sejuk. Dapatkan 3 ulas bawang merah dihiris nipis, 2 sudu besar minyak kelapa, setengah sudu besar minyak kayu putih dan air sebiji limau nipis. Gaulkan semua bahan tadi hingga sekata. Sapukan pada kepala, ketiak dan perut sekitar pusat. Bagi membersihkan kesan minyak tu, cucilah dengan air suam atau sabun bayi.
InsyaAllah, dengan izin Allah suhu badan cepat menurun...
P/S: sebagai persediaan eloklah setiap rumah ada menyimpan termometer untuk menyukat suhu badan.

Diolah daripada http://www.infoibu.com/ dan 365 tip sihat gaya Rasulullah


2 ulasan:

mz.wati berkata...

pakteh....slalunya bila ank2 demam ramai yg pakaikan baju tgn panjang, berstokin....sbenarnya bila anak demam panas, elok dibiarkan x pakai baju....paling tak pun pakai baju jala2.... nak kuarkan panas badan....
bg ank2 yg kerap demam, lebih baik cek darah, sbb klu darah krg @ lebih leh sbbkan demam dgn kerap

Pak Teh berkata...

aah betul tu wati...setengah org wat gtu sbb diorg kata nak bg berpeluh..sebenarnya lagi tambah panas adalah budak tu...

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home