SALAM MAAL HIJRAH 1438H

ISTINSYAQ DAN ISTINTHAR

Pak Teh | Jumaat, Julai 09, 2010 |
Ada di kalangan orang yang mengambil mudah pasal wuduk setakat janji wuduk secara zahirnya sedangkan wuduk yang sempurna mengikut ajaran Nabi boleh menyebabkan kesihatan kita bertambah baik, wajah berseri-seri dan tampak muda, termasuklah melakukan sunat-sunat wuduk. Antara sunat wuduk ialah istinsyaq dan istinthar.
Mengikut Prof. Dr. Syahathah dari Fakulti Perubatan, University of Alexandria mengesahkan istinsyaq atau menghirup air melalui hidung semasa berwuduk dapat membersihkan hidung daripada kuman. Istinthar atau mengeluarkan air daripada hidung pula dapat mengeluarkan kuman itu hingga mengurangkan risiko jangkitan kuman.
Cara betul melakukan istinsyaq ialah dengan menyedut air seperti menarik nafas dengan kekuatan sederhana dan kemudian istinthar dengan hembusan yang kuat. Lakukan kedua-duanya secara rutin setiap kali berwuduk. InsyaAllah, jumlah kuman di dalam hidung menurun dengan signifikan.
Kajian Prof. Dr. Syahathah menunjukkan wuduk yang dilakukan dengan betul dapat mencegah 17 jenis penyakit serius. Antaranya penyakit berkaitan mata, telinga, kulit, hidung termasuk penyakit sinustitis, radang kerongkong, penyakit pernafasan seperti batuk-batuk dan penyakit berkaitan paru-paru dan penyakit mental...sama-samalah kita muhasabah wuduk kita...

Sumber: 365 tip sihat gaya Rasullullah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home