SALAM MAAL HIJRAH 1438H

MENGUMPAT DAN MEMFITNAH

Pak Teh | Sabtu, Julai 10, 2010 |
Hari ini 27 Rejab...hari Israk dan Mijrak...peristiwa yang penuh dengan keajaiban yang menunjukkan kebesaran Allah swt...setiap tahun kita umat Islam mengingati peristiwa ini, bukan setakat mengingatinya tapi kita perlu ambil iktibar dari peristiwa tersebut...terlalu banyak peristiwa yang dilalui oleh Rasullullah semasa Israk dan Mikraj yang menggambarkan apa yang berlaku di akhirat nanti..kita yang masih hidup ini sepatutnya mengambil iktibar dan muhasabah diri kita..
Oleh kerana agak banyak peristiwa tersebut. aku akan fokus kepada beberapa kejadian yang berkaitan sifat mengumpat dan memfitnah...sifat yang ramai orang ambil mudah sampaikan perangai mengumpat tu sesetengah orang melabelkan sebagai "mesyuarat tingkap" atau "mesyuarat pagar"...yeler...mula tu berbual biasa tetapi disedari atau tak disedari perbualan tu termasuk unsur-unsur mengumpat dan memfitnah...kalau tak masuk mengumpat dan memfitnah tak ummphh pulak perbualan tu (kononnya)...peristiwa yang nak aku berkongsi bersama sebagai iktibar kepada kita ialah:


§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
 § Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

......sama-samalah kita muhasabah diri

Sumber: http://www.al-azim.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home