SALAM MAAL HIJRAH 1438H

MAK OIII WANGINYER..

Pak Teh | Rabu, Ogos 25, 2010 |
Sape taknak bau wangi kan? Tambahan kalo bau wangi tu datang dari seorang wanita..sebenarnya tujuan pemakaian bau-bauan ni bergantung kepada niat si pemakai....ada yang hendak hilangkan bau badan yang berpeluh, iaitu elakkan daripada mengeluarkan bau yang kurang enak terutama bau dari ketiak...ada gak yang memakainya untuk menarik perhatian orang...kalo kita tengok kehebatan aroma bau-bauan di iklan tv, terutama kalo wanita yang memakainya... macam-macam perangai pelik berlaku kepada si lelaki yang terbau....tapi sekarang dah ditonjolkan pula kehebatan lelaki yang memakai bau-bauan....begitulah juga berlaku perangai pelik wanita yang membaunya sehingga kita nampak dah terkeluar batasan agama dan budaya timur...
Penggunaan bau-bauan ini semakin menjadi-jadi sejak adanya produk tanpa alkohol, secara tak langsung "menghalalkan" penggunaannya...Dalam keghairahan menggunakan bau-bauan, kalau boleh yang paling wangi, yang melekat baunya..kalau duduk kat sofa tu, bau tu boleh tinggal kat sofa dan macam-macam lagi kehebatan yang dicari...ada di kalangan wanita Islam yang lupa ada hukum Allah swt mengenai pemakaian bau-bauan...aku nak ulas tentang hukum tu, aku tak arif...jadi aku kongsikan beberapa hadis berkaitan penggunaan bau-bauan sebagai panduan.. Sabda Rasulullah saw, bermaksud:

1)  "Setiap mata berzina, seorang wanita bila memakai bau-bauan, kemudian dia lalu di hadapan orang pada suatu majlis, maka wanita itu (sama dengan) berzina"
2)   "Wanita yang mempamerkan diri dengan memakai perhiasan di hadapan orang yang bukan keluarganya, tidak ubahnya dia bagaikan berada dalam kegelapan hari kiamat, tanpa cahaya sedikit juapun"
3)  "Allah tidak menerima solat wanita yang memakai bau-bauan ke masjid ini, sehingga dia pulang lalu dia mandi seperti mandi junub"

Ibnu Hajar dalam "Azzawajir" berkata, " Bila wanita keluar rumah memakai bau-bauan dan berhias, maka itu termasuk dosa besar, sekalipun diizinkan suaminya"
Wallahhualam

Sumber: Fiqih Wanita

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

emmm... tapi kalau berbau badan teruk pun tak elok kan?

MATAHARIKU berkata...

aah..mmg ada org yg gtu..bau badan kuat..org camni guna bau-bauan sekadar menghilangkan bau je bukan niat lain

misyamissyou berkata...

pakai ala kadar je..sekadar tuk tutup bau badan..ni kalau dah smpai macam minyak wangi tumpah..

MATAHARIKU berkata...

betul tu misya...utamakan kesederhanaan...

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home