SALAM MAAL HIJRAH 1438H

Makhluk fizikal VS Makhluk sentimental

Pak Teh | Selasa, Ogos 10, 2010 |
Allah s,w,t, telah mencipta lelaki dan wanita berbeza-beza dari segi fizikal dan emosi. Lelaki lebih kuat fizikalnya daripada wanita serta mempunyai kelemahan dari segi emosi. Wanita pula lemah dari segi fizikal, sebaliknya pula kuat dari segi emosi. Kedua-dua makhluk Allah ini berbeza, hanya mereka yang faham hakikat ini akan berjaya mencapai matlamat, khasnya kerukunan rumahtangga.
Dalam surah Al-Nisa, ayat 34: Allah berfirman, maksudnya, "Kaum lelaki telah ditetapkan berkuasa ke atas kaum wanita sebagaimana Allah telah melebihkan sebahagian ke atas sebahagian dan juga kerana merekalah yang dikehendaki mengeluarkan harta mereka bagi penyaraan kaum wanita". Lelaki yang dicipta sebagai makhluk fizikal, perasaannya diluahkan melalui tindakan dan perbuatan. Wanita pula makhluk sentimental, yang perasaannya diluahkan melalui kata-kata dan hati.
Sayang suami luahan di hati
Sayang isteri luahan di mulut
Oleh itu, kekuatan lelaki tidak sama dengan kekuatan seorang wanita. Seorang suami sepatutnya memahami hakikat ini dan apa yang mampu dia lakukan dengan kekuatannya tidak semestinya mampu dilakukan oleh isterinya. Begitu juga isteri sepatutnya memahami sifat semulajadi seorang lelaki.

Dipetik daripada Kaedah mendidik isteri dan anak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home