SALAM MAAL HIJRAH 1438H

SIAPA YANG KALAH?

Pak Teh | Selasa, Ogos 24, 2010 |
Kalau dalam entri yang lepas, aku ada sebut pasal manusia mempunyai empat sifat iaitu sifat ketuhanan, sifat malaikat, sifat syaitan dan sifat kehaiwanan... kali ni aku nak citer pasal malaikat, haiwan dan manusia...
Malaikat diberi kepadanya akal, tidak diberi nafsu
Haiwan diberi kepadanya nafsu, tidak diberi kepadanya akal
Manusia diberi kepadanya akal dan diberi kepadanya nafsu

JIka akal manusia dapat menundukkan (mengalahkan) nafsunya, maka naiklah darjat manusia ke darjat Malaikat, bahkan melebihi Malaikat jika dia kuat beramal ibadat kepada Allah swt. Tetapi jika manusia tunduk kepada nafsu, dikalahkan oleh nafsunya maka turunlah dia kepada darjat haiwan.
Oleh itu kita hendaklah mengawasi nafsu kita yang sentiasa didorongkan oleh syaitan. Nafsu adalah musuh yang jahat yang susah hendak dikalahkan, sukar ditundukkan kerana nafsu berada di dalam diri kita yang dikendalikan oleh syaitan. Payah untuk mengatasinya dan susah mengatasinya, sentiasa mencabar keimanan kita...Dalam bulan Ramadhan ni, lagi kuat cabaran keimanan kita...paling tidak cabaran nafsu makan...macam-macam kita beli ikut nafsu, patutnya budget makin rendah tapi dalam bulan Ramadhan makin meningkat...Fikir-fikirkan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home