SALAM MAAL HIJRAH 1438H

OH BUBUR LAMBUK KU...

Pak Teh | Rabu, Ogos 18, 2010 |
Sejak 1 Ramadhan lagi, setiap kali aku ke masjid waktu asar, di ruang legar masjid terdapat tersusun lebih kurang 10 baldi berisi bungkusan plastik berisi bubur lambuk, tersandar kadbod di tepi baldi tu tertulis "Sumbangan ikhlas dari hamba Allah"...Hamba Allah ini mengambil peluang beribadah di bulan Ramadhan dengan bersedekah kerana bersedekah di bulan Ramadhan pahala digandakan 1000 kali..InsyaAllah..
Hari ini hari ke 8 kita berpuasa, hamba Allah tu masih tak miss hantar bubur lambuk hampir-hampir masuk waktu asar...1 baldi ada lebih kurang 15 bungkus, jadi 10 baldi adalah 150 bungkus...banyak gak kan....disebabkan banyak tu adalah rezeki aku dapat selepas solat asar, aku amik sebungkus jer, nak bagi peluang orang lain merasa sama...tapi melalui ekor mataku nampak gak yang amik 2/3 bungkus..takpelah mungkin keluarga dia besar...bubur lambuk ini pada aku dikategori "boleh makan dan boleh amik hari lain"....
Kebelakangan 2/3 hari ni..bila selesai solat asar, aku tengok baldi kosong je...dah habis..takde rezeki aku...mungkin ramai gak yang berselera makan bubur lambuk tu...tadi aku agak lewat ke masjid, hampir-hampir nak azan..terserempak dengan beberapa orang jemaah keluar dengan menjijit bungkusan bubur lambuk untuk dihantar ke kereta atau ke motor...barulah aku tau kenapa boleh habis selepas solat, rupanya diaorang lagi cekap, amik sebelum solat...hehehehe...takpelah tu strategi diaorang....
Bila tak dapat habuan tu teragak aku, masak sendiri jelah...tapi camne yer...aku bukan tau sangat masak bubur lambuk ni...jadi aku layar internet...aku jumpa satu koleksi resepi bubur lambuk...macam-macam resepi ada...macam astro lah pulak.....ada 16 jenis resepi semuanya termasuklah resepi bubur lambuk (BL) Masjid Kg Kenangan Batu Pahat,  BL Masjid Annur Kg.Beringin, BL Pahang, BL Tg. Keling dan macam-macam lagi ler..tapi ramai yang tau BL Masjid Kg. Baru jer...jadi aku buat perkiraan, kalau aku buat selang satu hari bubur lambuk, bolehlah aku merasa hampir kesemua resepi tu...baru tau mana yg sedap kan? :-) cuba jangan tak cuba...dah cuba baru tau...

2 ulasan:

mz.wati berkata...

pakteh, resipi bubur lambuk mama sedap! try minta

MATAHARIKU berkata...

hehehe...ateh lum cuba lg wati..lg pun nak masak, kami bertiga jer..kalo ramai best gak masak. Nantilah kalau ateh jumpa yg sedap, ateh bg tau :-)

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home