SALAM MAAL HIJRAH 1438H

TA... TA @ BYE... BYE...MANA YANG BETUL?

Pak Teh | Jumaat, Ogos 27, 2010 |
Sebenarnya dah lama gak aku fikirkan tentang isu ni...walaupun perkara ni boleh dikatakan perkara remeh tapi pada aku boleh membawa kesan yang sangat mendalam, sehingga akan menjadi budaya hidup kita....memang lah mudah sebut bye..bye atau ta..ta...kanak-kanak kecil yang baru belajar bercakap pun boleh menyebutnya...semua orang tau kedua-dua perkataan tu mewakili ucapan selamat tinggal dan selamat jalan..kalo kanak-kanak menggunakan perkataan tu takpelah sebab mudah disebut..tapi aku tetap tak setuju kanak-kanak menggunakan perkataan itu terutamanya perkataan bye..bye..Aku tak setuju kerana perkataan yang mudah itu kalo sejak dari kecil diajar, akan menjadi "darah daging" , sampai ke tua pun guna lagi.. Yang keduanya, dalam aku tercari-cari kenapa gunakan perkataan bye..bye, dengan izin Allah, adalah member share info tentang perkara yang sama..BYE adalah perkataan ciptaan penganut Kristian, dalam bahasa Arabnya "fihafzil baba", kalo diterjemahkan dalam bahasa kita "Di bawah naungan Pope (padri)"....aku difahamkan perkataan bye ini adalah jarum halus Kristian dalam menyebarkan dakwahynya...
Walaupun aku tak tau sejauh mana kebenarannya tetapi aku terima info  tersebut secara positif...apa salahnya dari kecil lagi, dari mula kanak-kanak belajar bercakap, situasi "perpisahan" sebegitu kita gunakan ucapan "Assalammualaikum" bukannya ta..ta.. atau bye..bye.. Bayangkanlah jika info tadi benar...Fikir-fikirkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen jelah apa yang patut...TERIMA KASIH

Next previous home